AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
553

Konfig. på 17-pols kontakt

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Stämmer stift schemat även för min E32 740 på denna kopplingsplint som finns avbildad längre ner på den här sidan?:Länk
Min orginal radio är utbytt till en Panasonic CD av en tidigare (klåpare) ägare. Och milt sagt felkopplad. Jag är främst intresserad av vilka högtalare som skall kopplas till respektive kabel den fyrkantiga 17 pinnars kotakten (på min är end. 13st kopplade) . Jag har stora "paketet" med 10 st högtalare. Varför jag undrar är för att kabelfärgerna inte verkar att stämma mellan E39/E32. T.ex. på min har stift 1= Vit kabel, stift 2= Grå, stift 3=röd/vit osv. Vill ju inte kortsluta något i onödan;)

Mvh. Patric
Om kontakten är samma 17-poliga så skall absolut funktionerna vara de samma på de stift som är bestyckade i din. Kabelfärgerna kan möjligen avvika, men du kan ju alltid se vilken funktion, högtalare +/- osv som sitter på vilka stift.
Saknar du kontakten på ditt kablage och färgerna är avvikande så förstår jag problemet bättre.
Mät med en voltmeter vilka kablar som har spänning och lägg undan dessa. Med ett litet 1,5V batteri kan du sedan ringa ut vilka kablar som går till högtalarna, polariteten är dock svårare att se. Här får du kolla efter ev. logik när du väl lokaliserat 4x2st högtalarkablar. Ena tråden till varje högtalare brukar ha en rand, den andra brukar vara enfärgad, men tyvärr är det inte alltid så.
Det är inte så i ditt fall att du har en förstärkare bak i skuffen, då faller resonemanget ovan.

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jo, jag har en orginal förstärkare under högra sidan på hatthyllan. Men den verkar att vara avklippt från stammen. Så den har med det spelat ut sin roll. Det som gjorde mig osäker var som sagt att färgerna inte stämde på kablarna. Men är det inget att bry sig i så skall jag testa med en multimeter och pinga av med 1,5v batteri.

Tack !

Mvh. Patric
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Bmw kan vara riktigt kukiga med kabelmärkning, kan skilja på en importbil och t.ex svensksålt av samma årsmodell och allt.

/
Joppe
Där ser man, du kan inte ge nåt exempel kanske? Kunde vara tacksamt att veta.

FP
Visa användare
167
HES
CLK -03
Finns det någon telefon mute signal bak på huvudenheten (detta gäller 16:9 skärmen) eller sitter den bakluckan någonstans?
Joppe:
Har du nåt exempel på där import skiljer från svensksålda vad gäller t.ex kabelfärger eller annat inom elektronik osv? Eller annat över huvud taget?

FP
HES:
Kolla på www.bmwtips.com Här finns en avdelning om stereo/nav mm. med mycket tips och beskrivningar. Nånstans där har jag sett mute på flerpoliga kontakter i samband med olika utrustning i skuffen.
Om du har en huvudenhet med den 17-poliga pluggen så är det stift 4 (vit/brun på E39) som är mute.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.