AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
817

Kallt ute=trög vxl-låda, hur åtgärda?

Vid kallstarter nu denna kyliga vinter (-15 - -20 C) är min låda väldigt trög. Första växlingen från 1:an till 2:an kan ibland ta så lång tid att bilen nästan slutar rulla på plan mark. Efter ett par minuter går det som vanligt. Skall det vara så? Har inte känts så trögt tidigare år i samma kyla. Verkar nästan som man inte kopplar ur ordentligt trots pedalen i botten. Någon med liknande erfarenhet eller tips på vad problemet kan sitta i?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
E28:an
Testa att byta olja i växellådan.

Ta vara på dagen =åk BMW

Mvh Thomas
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Hade samma problem på min men det ordanade min farsa till genom att smörja upp leden från växelspaken till lådan. (är inte helt hundra på om det var det men skall kolla det imorgon).
Han sa att där var en hel del saltbeläggningar. Efter detta så har den varit problemfri. Så ett tips kan ju varqa att göra detta i samband med någon service.

Andreas
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
hmm missade lite i ditt inlägg där. Då kan du bortse från mitt tidigare svar

Andreas
Andreas.hstd: kan du beskriva det där lite närmare? svara i den här tråden alt. maila mig. Tack.
Ja
760
JanF
530i-93
Har råkat ut för samma på tidigare bilar, nästan aldrig oljan i lådan utan länkarmaran precis som du nämnde.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Thomas har rätt! Vad har du för olja i lådan? Äldre lådor brukar vara litle ledsna när man skall växla mellan 1:an och 2:an när oljan är kall, särskilt om man kör på exvis GL-4 olja. Det kan åtgärdas med tunnare olja. Min gamla bil, en 325i E30, servades alltid av BMW proffs och dom pytsade i ATF-olja i den manuella lådan. Den krånglade aldrig. När sedan växelförarlänkaget gjordes rent och smörjdes upp blev känslan i lådan perfekt.
Får väl passa på att lyfta fram Red Lines sortiment, ruggigt bra produkter som jag provat i ett antal lådor som varit tröga med mkt gott resultat!

//Calle
Länk
Ja att dyr växellådsolja gör underverk för kalla växellådor, det är så sant som det är skrivet. Men hur smörjer man länkarmen?? Och exakt hur kommer man åt denna? (Själv har jag ju till synes en E28).
se
8
selle2
530D 99
Alla lådor är tröga på vintern, enda raka är att montera motorvärmare, den värmer även låda.!!

Nå? Vore trevligt att veta/känna till det där med länkarmana för växellådan, hur dessa smörjs enklast.
Ja
760
JanF
530i-93
Har inte gjort det på min 530 , men på min förra bil var det enklast uppifrån, lossade damask + gummibälg, men som sagt kolla underifrån först.

Se upp med redline tillsatser, på Supran kan man förstöra lådan om man häller i redline, några har råkat ut för detta då gummidetaljer sväller upp kraftigt av redline. Vet inte om BMWns låda är känslig, men det sitter i alla fall en tysk låda på supran.

Tillägg till förra inlägget: Bilen är servad av BMW tills för 3 år sedan då jag gjorde en inspection II med oljebyte i vxl-låda och bakaxel som tilläggsjobb. Därför knappast troligt att det skulle arva oljan. Jag använder motorvärmare hemma men det är ju inte alltid man har tillgång till el när man parkerar annorstädes och det är då jag haft problem med trög låda. Misstänker själv precis som många andra här att det är länkarmen som orsakar kärvet. Någon som vet hur man går till väga på min 525i-89?

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej! Jag har samma bekymmer på min 525i -90. Växelspaken går väldigt trögt när det är kallt. Jag får knappt i backen! Men i vissa fall kan ju kopplingen vara sliten vilket förvärras när det blir kallt. Men jag tror också stenhårt på länkaget till växelspaken. Återkom när någon vet hur man byter/rengör denna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.