|
|
|
|---|---|
snakeplisken |
Hur ska man göra betalningen om man inte vet vilken bil man ska köpa och inte vill ta med sig 300000 i fickan går det att göra en betalning på en så stor summa med VISA kortet som är kopplat till mitt Bankkonto eller hur gjorde ni? |
|
Jag skaffar en postväxel om det rör sig om stora belopp. Kolla med din bank. |
|
snakeplisken |
Glömde säga att tänkte köpa i tyskland och det går väl inte med en postväxel i tyskland eller? Är det inte banken som skriver vem mottagaren är? så hur ska det funka om man inte vet vilken bil och vart man ska köpa den. |
|
Du kan sätta in pengar på ditt konto som du sedan för över till den andres konto. Så gjorde jag i sommras när jag tog hem en bil och det funkade klockrent. / Andreas |
|
|
Jag tror inte att kort är så populärt att betala med när det gäller stora summor, affären får en avgift på ca 3% av summan. Om du inte vill ha kontanter med dig så får du väl kolla med din bank om de kan ordna en överföring (tar antagligen några dagar för pengarna att komma fram). Du kan även kolla med Western Union. /T.P. |
|
|
Cash is king. Har man inte bråttom och är beredd på att det kan strula så är banköverföringar OK. Jag kör dock enbart med cash. Kort går ej i DE. Ok! undantag finns. Dessutom så kan du ej använda visa eller MC som är kopplat till bankomatkortet då det finns limit. :) |
|
snakeplisken |
Får man verkligen ha med sig så mycket pengar som 300k i fickan, vad jag vet så är 50k det mesta man kan ta ut ur sverige utan att kräva särkilt tillstånd eller har jag fel? |
| Jag tror det är så att du får ta ut hur mycket du vill, men över en viss summa (kanske 50k) måste du avisera ditt uttag någon dag innan. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Håller med 745 till 100% CASH IS KING. Jag har åkt till tyskland massor med gånger och fast mycket stålar med mej. ibland ca 500 TKR. Men det är som vanligt, vem faan tror att man är så dum att man har så mycket pengar på sig. Jag bara bra en anekot som hände i sommars. Jag skulle till Munchen och hämta en X5. Jag pratade med bilhandlen ringde och sa att jag kommer 4h senare. Och han blev bara glad, då han hade en annan svensk kund på förmiddagen. När jag kom dit, så var det kvar, hade varit där sedan dagen före, höll på föra över 120 000 Euro, för två X5or. De blev kvar till dagen efter då, de inte han fixa skyltar. dvs tre dagar. Jag komm dit, kastade upp knappt 60 000 Euro, affären gick på 30 min. Och jag var på väg hem direkt. Och KORT och resecheckar etc kan du glömma. Det finns två sätt, Banköverföringar, eller CASH, resten kan Ni glömma. |
|
Oftast finns det ingen limit på hur mkt du får ta ut från SE utan snarare hur mkt du får ta in i andra länder. Inom EU är det i princip fritt fram med vilka summor som helst. :) |
|
Lasse H |
Cash är bäst, men svettigt. banköverföring tar några dagar men gör man det i förväg så att pengarna finns på säljarens konto dagen du kommer ned så är det ju smidigt. fast det är ju oxå svettigt fast på ett annat sätt. Handlar du på aukt BMW handlare så kan du nog lita på dom. Annars vette f-n. Kort/växel funkar inte. Jag förde över 24' euro innan jag åkte o höll tummarna. O det funkade.. /Lasse H |
| Det går inte använda postväxel då? Vet att det går i sverige och det borde väll gå att fixa utomlands... man skriver iaf i själv vem som ska ha pengarna... iaf var det så för polarn... sen skriver man själv på att personen är den rätte =) | |
|
Funkar inte American Express heller? Där är ju ingen limit! Eller är det så att bilhandlarna inte vill ta kort alls? /martin |
|
| Jag tror inte bilhandlaren är glad om du ska slanta upp 600.000kr med ett amerian express (bedrägerier är ju en risk) samt att det är skyhöga på just american korten (har varit iaf). En polare jobbade i en affär där dom inte tog american express pga att butiken fick betala en mycket högre avgift än för köp med visa kort tex. Att betala 20-30 tusen i kortavgifter är nog intressant för handlaren. | |
|
Visst skulle det gå med AMEX och Eurocard och dyligt. Problemet är bara det att tyska handlare tar ej kort. Postväxel funkar ej. Däremot om du tar en europacheck men den tar lika lång tid att lösa in som det tar att föra över pengar. Jag hävdar ännu en gång. CASH IS KING (om man vill att det skall gå undan) Vill man ha en minisemester så är det helt ok med en banköverföring under tiden du zippar på en malt. När det gäller bedrägerier så tar AMEX på sig skulden under förutsättningen att handlaren har gjort vad som är praxis. Dvs verifierat att kortet ej är rapporterat stulet och att personverifikation har skett. Und i USA där det ej krävs personverifikation utan endast att kortet ej är rapporterat stulet. Avgift för ett 600 k köp blir den avgift han betalar för att vara ansluten. Den avgiften är baserad på årsomsättning och ej specifika köp. Det är bara vissa länder (givetvis SE) som har avgift för varje köp. :) |
|
|
Jag skulle vilja slå ett slag för Western Union. Det lär vara det snabbaste sättet att föra över pengar om man inte vill ha kontanter med sig. Länk /T.P. |
|
| 745an: Aha intressant du har blykoll :) Roliga med kortköp är ju att effekten på många ställen blir den motsatta än vad alla önskar (mer kortköp = mindre kontanter som flyter omkring, mindre stöldrisk osv). Men när tom McDonalds har en 5kr avgift på köp under 100kr börjar man ju undra! | |
|
Har nog mer att göra med vår fina svenska mentalitet och höga acceptancenivå för all möjlig idioti än Mc Donalds specifikt. T.P Jag provade Western Union i min"ungdom" men med samma resultat som vanlig överföring. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.