|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en kompis som har ett skumt elfel på sin BMW 535i -88. Det är nämligen så att säkring nr. 5 bränner av hela tiden. Säkringen täcker bak och framljuse på högersida, instrumentbel, nummerplåtsbel. motorhuvsbel. Vad är det som är fel, vi har provat att koppla/klippa av från bel till bla. bakljuset och skyltbel., instrumentbel. samt parkeringsljyset fram men säkringen går ändå direkt då ljuset slås på. Var ligger felet någon med erfarenhet av detta??? Tack på förhand Mvh Jimmy | |
jocker18@home.se |
jordfel till en lampa så strömmen blir för hög? WmB SoundZ |
|
Jag hade exakt samma fel på min 525 touring för ett par veckor sedan. Jag leta och mätte tills jag höll på få spader......till slut hittade jag felet. Det var i gångärnet till bagage luckan det går en kabel stamm i den. Jag vet inte om det är samma på sedan men jag tror det.... i vilket fall som helst låter det precis som det fel jag hade lycka till. m.v.h. Daniel |
|
|
Glöm jordfel i egenskap av överström, jordanslutningarna på de olika förbrukarna ger möjligen avbrott och brist på funktion, men blåser inte säkringen isf. Tjänar inte mycket till att mata i nya säkringar heller, ersätt 5:ans säkring med en lampa, gärna på 55W eller så. Se till att lampan hänger fritt och koppla på. Så länge felet är framme lyser lampan, nu är det läge att klämma och känna på de olika förbrukarna. Ev. kablar som går ut i dörrar och luckor är alltid misstänkta och kan ha avskavd isolering. Något isolermaterial (oftast plast eller fibermaterial) i de olika lamphållarna kan ha gett sig, så metallblecken ligger direkt till chassi. Återstår slutligen kablage eller kopplingsstycken som mekansiskt har misshandlats nånstans och har överledning till chassi. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.