|
|
|
|---|---|
|
Det är så här att jag har fått en hundkoja av min granne pga att han ska flytta och har inte plats för bilen.Den är totalt nerplockad men de flesta delarna finns.. Det jag undrar är om det går att tex byta ut motorn mot ngt roligt tex en turbo 4:a eller nåt och om det går att regga om den isåfall som ombyggt fördon eller nåt, det går ju på andra bilar som är äldre än -75 och denna är ju 60talare? Det ultimata vore ju en mittmonterad 2,5 liters sexa eller M3 e30 4:a och ix drivlina=)) Minin klassar ju nästan in som BMW, iaf senare modeller så jag vill ju inte köra den på tippen. Frågan är alltså vilka regler som finns angående motorbyte på en sådan bil, om det sen är tekniskt möjligt blir en annan nöt att knäcka. | |
ant |
kan du inte hårdtrimma den utan turbo? det är ju så mycket coolare med en högkompad sugmotor med extrema varv osv.. det lär ju knuffa på rätt så bra ändå utan turbo.. kanske är helt omöjligt men en m42 motor i den bilen och man lär ha väldiga problem med grepp på framhjulen.. på med klibbiga däck och åka snabbt rakt fram kanske?? ========== Länk |
| tack för ett snabbt svar! Jo en sugmotor vore ju bäst, tänk en e30 m3 snurra och ix 4*4 drift det skulle ju vara hejdlöst kul=), men det är ju det att små billiga turbofyror är ju lätt att få tag i tex nissan cherry eller nåt, jag har heller inte ngn lust att trimma original motorn som ligger på 850cc. | |
| Släng in en motorcykelmotor med turbo!! det blir ballt!!! och snabbt som fn=) typ en 1100cc eller hayabusa 1300=) | |
| Pitebo, jag har faktisk tänkt dom tankarna oxå, blev inspirerad när jag såg ett sånt bygge på m journalen, det skulle iså fall sitta en under huven och en i bakluckan=) he he en 300hästars dubbel R1 mini=) | |
|
du mår nog massera riktigt ordentligt om du ska få ned en 318-snurra i det lilla lilla LILLA motorrummet :P men allt går! om du är en duktig massör ska du nog kunna få ned mode en 318-motor och en liten turbo! bilen är ju så gammal att det praktiskt taget får se ut hursomhelst! LYCKA TILL!!! E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Räcker nog med en enkel Hayabusa1300turbo. Har du sett Ghostrider2? där har de en Hayabusa1300-motor med turbo och intercooler... gissa effekten... du hade fel! effekten de uppmätt i bromsbänk = 427hk!!!! ska nog få en mini att röra på sig! att den dessutom varvar 11-12tusen är ju itne direk ett minus... inte heller den 6växlade sekventiella lådan..... *AVIS!!!!* E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Som tur är så är karossen helt rensad och jag tvekar inte att ta fram vinkelslipen och migen, den måste ju ändå gå igenom en renovering och då kan man ju modifiera karossen med en gång. Jag kommer ju bli tvungen att bygga om till skivbromsar och då passar ju inte dom där snuttehjulen som sitter på nu så det lär ju bli en massering av hjulhus oxå. Men jag har ingen aning om vilka regler som gäller, det skulle ju vara kul om den gick att regga. |
|
|
Jocce för fan, lägg absolut INTE ner dessa tankar, jag bara måste få se ett reportage om denna bil i Bilsport när den är klar. Bygg bara Bygg !!! /// Riktiga motorer suger /// |
|
|
Kempa! nä då så länge bilen är på gårn så finns ju tankarna kvar, men för det första så är den översnöad nu och för det andra så kommer det nog att bli ett långtidsprojekt. Är heller inte intresserad av att återställa den i originalskick, då modifierar jag den hellre. Det är bara frågan vad jag får göra och inte. Hursomhelst så skulle det vara ett roligt vinterpyssel i garaget. |
|
|
Intressant fråga du ställer. Nere vid Nürburgring finns en kille som enbart sysslar med MINI, han har i sin senaste kreation (2002) petat i en Honda Vtec-motor på sisådär 160 hästar. Bilen går som en raket och letar du lite på nätet så lär du hitta en del filmer från bilen. JAg hade börjat med att kika in på hans hemsida och sedan eventuellt tagit kontakt med killen ifråga eller ännu bättre åkt ner till han och kikat lite (bor i Adenau) Man kan ju passa på att ta ett par varv samtidigt eller varför inte ta det i samband med 24 timmars racet i Maj-juni och få lyssna på en M3 GTR på Nordschelife i ett helt dygn! Adressen till hemsidan är: Länk En del bilder och kanske lite allmän info till nytta hittar du på Länk Lycka till med ditt lite udda projekt! www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En BMC.Cooper motor skulle nog vara nått:)) de går rätt så bra. Men hitta en sådan. (från tvillingbilen) MVH Hasso Länk |
|
pcdoctor,Tackar för länken, undra vad han har tagit 4wd grejorna ifrån för nåt.. Hasso, Jo hade det varit en riktig Cooper så hade jag restaurerat den med original motorn, men det är väl inte det lättaste att hitta en sån motor så det får nog bli ngt modernare. Men är det nån av er som vet hur mkt man får göra på en sån här gammal bil, är det frittfram att slänga i en 4cyl snurra från en nyare bil eller blir det tvärstopp? |
|
|
få tak i en 1275 ccm Cooper s motor, her i norge vet jeg om flere som har trimmet disse til rundt 110 hk, og det er "MYE" for en mini, har også vært i kontakt med folk som bygger med Honda Crx/Civic V-tec motorer, med originalt 160 hk, men fronten må forlenges med 8 cm! er selv en stolt eier av en 69 Austin Mini Van 1000ccm. Länk |
|
| He 160hk i en mini, då kommer ju inte M5:an vara prestanda monstret i familjen nå mera=) Undra om det skulle gå att få i en 2002 tii motor dom ligger väl på 130hk? det skulle ju vara kul om den hade BMW Power under huven=) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.