AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
979

Ryckig gång 525i -91

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hej!!
Min 525i 24V -91 rycker och lixom misständer ibland när man "segdrar" runt 1500-2000 varv och ibland blir det "avgassmällar".... Och speciellt när man ska köra iväg från ett stopp så rycker den innan man har fått upp varvet....
Verkar som problemet är störst när bilen är halvvarm. När man har blåst ur den på motorvägen i ca en timme så går den bra sen..... Och sen när man står och gasar på tomgång så låter bilen som en jädra rallybil....lixom bludrar....
Problemet är ganska oregelbundet...ibland är det alltid ryckig gång...och ibland går bilen hur bra som helst....
Snälla hjälp mig nån och tala om vad felet är....
Besiktigade bilen häromdagen..och det var inga problem där.......
Har försökt att nollställa databoxen ett antal gånger utan att det har hjälp..... Och har kolla om den drar någon tjuvluft nånstans..men inte hittat nått.....

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hmmm, jag är ingen expert, men kan det inte vara någon/några av tändspolarna som är på väg att ge upp? En BMW-kunnig verkstad borde kunna kolla dessa enkelt och snabbt.
Är helt säker på att det är en tändspole samma fel för mig köpte en på mekonomen sedan var det bara att testa vilken
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
OK....tack försvaret...får prova det där med tändspolen.....
Men ryckte era bilar ibland också typ runt 5000varv när man ska "gäsa" lite...??? Men det är bara ibland som det händer...???

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Finns det några fler tips..???

Fiskarn
Har en 525i -92 med samma problem, det känns som om jag tappar några cylindra när jag står vid ett rödljus och skall starta, problemet uppstår bara ibland, har även en bluddrig tomgång vilket kan bero på att jag forfarande efter 16000 mil har orginalavgassystemet (urblåst ull?). Så några övriga som har tips förutom tändspolarna ?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Har varit inne och snackat med dem på BMW och där träffade jag en trevlig kille som verkade vara jävligt kunnig på sin sak.....
Han sa det att tändspolarna är dåliga på de första årsmodellerna med 24v tekniken. Så han trodde absolut att det var nån sån som var kass....
Så nu blir det att köpa en ny på Mekonomen för 700kr och prova sig fram....
Fiskarn, precis samma för mig när man ska starta vid rödljus..
Återkommer när jag har provat med ny tändspole...

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Nu jädrar!!! Jag är sååååååå glad!!!! Har bytt en tändspole och nu jävlar rycker inte bilen längre...
Alltså....sån flax som jag hade kan man inte ha.....
Den första jag bytte visade sig vara....
Man tror inte sina ögon och öron nu när man åker sin bil.....det är ju en fröjd att köra igen...
Tack Davve och Gustafsson för tipset!!!
Fiskarn! Byt tändspole...det funkar!!!
Ha en bra dag allihopa!!!

Fiskarn
Ytterligare en 525:a som går bra efter tändspolebyte, tack alla inblandade för hjälpen, "Tror jag byter en till, blev så jäv... bra"
Ge
2
Ger
525i 24v -92
Jag har samma problem med min bil! undrar hur man vet vilken tändspole är det som är kass? ska man mäta? i så fall vilka värden ska stämma (det kanske står på själva tändspolen)?
PS. tändspolen för M50, M52 och M60 kostar 590kr. på motornord:
Länk
DS.
polman
Jag har samma symtom på min 520 -91.jag kollade tändstiften och alla var sotiga.hur som helst,jag böt tändstift(det var dags för det)men symtomen kvarstår,samt alla stift sotiga.kan det vara en tändspole som spökar i alla fall?borde inte det bara vara ett stift som är sotigt i så fall eller blir det för mycket soppa i dom övriga cylindrarna också och därför blir alla stift sotiga.vad tycker ni ska jag chansa och byta en tändspole eller?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har själv råkat utför glappkontakt i en av kontakterna till tändspolarna, ett kontakstycke är trasigt i på ena sidan. Kolla detta också!
Än så länge håller det med buntband...
Borg
Ser ut som ni har löst problemet,
vill bara tillägga att jag hade problem som låter som era fast den gick ok på tomgång.
Det visade sig att det var tändstiften den gången.
Gick dåligt på låga varv men ok om man var över 1500.
polman
Hej listan.
Böt tändspole,problemet är borta,675:- på mekonomen med 10% rabatt.Tur att listan finns

Polman Oo=00=oO
Ge
2
Ger
525i 24v -92
hej alla..
För mig räckte det att byta tändstifterna och
sen WOW "smooooth"

{Oo=00=oO}
Tack snälla forum!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.