|
|
|
|---|---|
|
funderar på att köpa en 318 eller 320 touring 88-92 Vilket ska man satsa på? Om jag fattar det rätt är prestandan snarlik, det är väl det att 320:n drar mer bensin. Skiljer sig utrustning och utseende mycket? /Niklas | |
|
skillnaden är att 318 har en 1.8 l fyra medans 320 en 2.0 l sexa...annars ska det inte vara något vad jag vet...jag tror nog att du ska satsa på 320 om du ska dra släp eller ha många i bilen ofta...för det orkar nog inte 318 av allt för mycket av... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
jag har fått för mig att det inte finns färddator och sånt i 318, att 320 är bättre utrustad? /Niklas |
|
|
Min uppfattning är att alla E30 brukar vara ganska dåligt utrustade. Kan inte minnas att jag sett en enda E30 med färddator(desto fler med check-kontroll:) Det är möjligt att touring brukar vara bättre utrustade dock... Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| ok, jag har nog tagit fel på grejorna, vad är en check-kontroll för något då? | |
|
Check Kontroll är, iallafall på E30, en "panel" i taket med dioder som indikerar så att saker står rätt till med bilen. Om något börjar fela så lyser en diod rött. De bilparametrar som finns med i E30:ns Checkkontroll är: Halvljus Bakljus Bromsljus Nummerskyltsbelysning Motorolja Kylarvätska Spolarvätska Jag är inte helt säker på hurvida checkkontroll sitter standardmonterat på alla E30....det kanske någon annan kan svara på? Mvh Kalle |
|
|
Jag tror att det var standard, har i alla fall aldrig sett en E30 utan... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Alla E30 med sexa och M3 har checkpanelen. Inte de andra. Bromsar och chassi är lika på 318i touring och 320i touring. Båda har skivor bak bl.a. Utrustningen är snål på båda. Färddator finns till båda men är inte särskilt vanlig i 320(har haft en med) och ännu ovanligare i 318. Utrustning och utseende behöver inte skilja sig. Men alla E30 såg naturligvis inte likadana ut när de rullade av bandet. Skillnaden är i stort sett bara motorn. Och med den växellåda. Slutväxeln har (oftast) olika utväxling, 318 har lite högre. |
|
|
ILiveToRide// Var det tillval på de 4-cyl? Kan ju vara att man inte tänkt på det när man åkt i andra E30:s.... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Min polares 318 har inte skivor bak... | |
|
hmm, så vilken ska man välja? vad hade ni valt, har inte råd med en 325 så det får bli någon av dessa. vilken är roligast? vettigast? /Niklas |
|
|
De finns ett Jätte plus för o välja 320 och de är ljudet från bmw Den raka 6:an. Den är helt enkelt underbart. 4or är altid monotona och har ganksa dålig balans oavsett vad man gör med dom _(balansaxlar hit och dit). Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
320 är roligast och mest komfortabel. 318 är vettigast pga bättre ekonomi. Ut och provkör själv, och bedöm om du kan klara dig utan 6 :) |
|
|
Kristian Larsson: Nej ChristianF: Nej det är klart han inte har. Men ALLA touring har skivor bak. Lika som alla med ABS. Håller med om att du nog måste prova båda. Du får nog olika svar av alla annars. Jag personligen klarar mig ypperligt utan sexa;) Har haft 3 st E30 med tidigare. Om du inte har sportighet/balans som absolut högsta prioritet skulle jag nog trots allt välja 320in i det här fallet. Lite smidigare gång i motorn och lite(ett par hundra vid 100km/h ungefär) lägre varv på långfärden, det är det enda som skiljer vad gäller komfort. 320i har några hästar mer, 129 mot 113 men de märks nog bara efter 5000varv. Upp dit ser kurvorna väldigt lika ut, M40'n planar ut vid 5000 men M20'n vill ha mer varv. Ähh...va fasen, det är hårfint;) Hänger nog mest på skicket och känslan för bilen du provar. |
|
|
känns nog som att jag försöker hitta en 320, bara ljudet säger ju det mesta. bara att leta upp en som är välskött och serva /Niklas |
|
|
Enda anledningen (och det kan vara nog så viktig anledning) för 320 är sex cylindrar och allt som det ger. Prestandamässigt ger 318 (med M40) lika bra eller bättre. T ex omkörningsaccet på fyran mellan 90-100 är bättre på 318. Dock om du tycker om att växla och köra sportigt får du en mycket roligare bil med 320 som har ett underbart drag över 4500 varv. Därunder är 318 bättre. Som dragare är även 318 bättre eftersom du har vridmomentet på lägre varv. Dessutom till mycket bättre bränsleekonomi. Med 318 M40 har du en "ny" motorgeneration medans 320 har sina rötter i sjuttiotalet eller ännu äldre. Utrustningsmässigt skiljer det inte mycket. Checkpanelen, tygklädda dörrsidor och några fler småsaker. Jag själv var mycket tveksam när jag köpte min 318 ny 1988. Jag åkte till BMW för att köpa en 320 och blev uppmanad av säljaren att prova en 318 med den då nya M40 motorn. Efter det var det ett enkelt val för mig. Men då spelade även 20' i pris in som 320 kostade extra. När Teknikens Värld testade alla 3-seriebilar 1989 utsågs 318 och 325 som vinnare och 320 kom på jumboplats. Men, provkör och bilda dig en egen uppfattning. /Mats |
|
|
jag får helt enkelt prova bägge. en sista fråga bara: är det någon skillnad i kvalitet på fyrorna och sexorna? Tack för all hjälp! /Niklas |
|
|
nicketrick: Både fyrorna och sexorna är motorer av mycket bra kvalitet. Sexorna är något känsligare, om de misskötts. Toppen är känslig för överhettning och kamaxlarna brukar slitas ganska fort. De flesta M20- motorer från sena 80-talet har dock fått sina kammar utbytta. M40- motorn har bytesintervall för kamremmen på 4000 mil, för M20 så rör det sig om 6000 mil. Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Ett HETT Tips: Glöm 318 o 320 och köp en 325 istället... Då får du: ABS Samt troligtvis: Elhissar, taklucka, servo, elvärmda lås o speglar m.m. Samt 170hk som drar 0.8 lugn landsvägskörning.... Mikke BMW - Freude am fahren |
|
|
M40 motorn sliter kamaxel en hel del den med. Men den är betydligt lättare att byta än på M20. Men efter att ha bytt kamaxel 3 ggr på en vecka får man in snittsen;( Efter tre E30 med M20(4 stycken!) är jag inte helt säker att jag kan säga att de har jätte bra kvalitet. Konstruktionen är ganska föråldrad också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.