AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
597

Spökande Instrument m.m

Jag har fått lite problem med instrumentet på min 535:a... Bilen var nyinskaffad igår, alla instrument sånär som på ett par små lampor funkade utmärkt. Idag när jag startade bilen så hade hastighetsmätare, varv- ekonomi- bensin- och tempmätare flippat ut helt. De började med att röra sig häftigt och slå åt alla håll... senare stabiliserade de sig ngt och ligger nu nästan still i alla fall. Bensin och tempmätare fungerade till slut. Samtidigt så ökar ljusstyrkan i instrumenten när man varvar till på tomgång. Det verkar som om den inte skulle ladda ordentligt, eller väldigt dåligt batteri kanske? Den har stått ute under natten så varm är den ju inte - och då tycker jag att den inte skulle starta alls om batteriet vore så kasst, några ideerom vad som orsakar spänningsfallet? Jag antar att generatorn funkade igår då jag körde 50 mil med bilen...

MVH Patrik
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det verkar som om batteriet verkar vara kass men sök i "sök inlägg" där borde finnas lite mer info angående detta. har för mig att flera har haft samma problem!
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever
Jag har kollat lite nu.... instrumenten funkar ok igen, men ljuset svajar till och lyser starkare när man varvar upp. Tomgången ligger på ca 600 skulle jag tro, generatorn laddar jämnt efter ca 1000 rpm. En växelströmsgenerator ska väl ladda jämnt över hela registret? Dessutom visas "low beam" i displayen, syftar väl på generatorn? Den laddade runt 14 V när jag mätte över 1000 rmp, och runt 13-13,5 vid tomgång. Batteriet verkade ok, jag kollade vattennivånoch fyllde lite men ingen cell låg torr.

Kan det vara kolen eller laddrelät?
low beam =abblend licht= trasig halvljus lampa
Lite låg spänning pga låg tomgång verkar det, den skulle behöva höjas lite. Man skruvar ju inte upp denna precis, kanske ett fall för datorn hos en BMW-verkstad skulle jag tro.
Instrumentfelen beror nog inte på detta, alla bilar har ju låg spänning innan (och särkilt under) start, jämfört med när generatorn laddar.
En hel del har upplevt liknande probs, särskilt nu i kylan. Beror med stor sannolikhet på lödfel på kretskortet bak på instrumenten. Kyla/värme gör att materialen rör sig lite och så småningom bildas mikrosprickor i lödningarna. Särskilt bristfälliga jordanslutningar på kortet kan ge väldigt konstiga fenomen som dina. det är ju inte logiskt att det är enskilda fel samtidigt på alla funktionerna.
Blir till att demontera kombiinstrumentet och så inspektera och löda om, brukar ge bra resultat. Rätt storlek på lödverktyg och tunt lödtenn av elektronikkvalité är viktigt, och viss vana och försiktighet med t.ex ESD är också bra.

FP
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
folke:Okej så dom kan höja tomgången på bmw-verkstaden..har du nån aning på vad detta kostar?..har tomgång på ca 650-700 på min men den ska vara 800-900 enligt handboken,har bytt tändkablar,fördelarlock,stift mm..så det verkar ju som det är nåt datorfel?!

Är som att den vill rycka till lite ibland då den har så låg tomgång..men håller man gas på 800-900 varv så går den helt jämnt.

//Roger

----
Länk
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av denna modellen, eller prisläget på en justering av tomgången. Det finns ju ingen enkel justerskruv tyvärr, som förr i tiden.
Det finns säkert någon i församlingen som har bättre reda på detta.

FP
Som det har sagts innan kan man ju inte manuellt justera tomgången - dock så kan du kolla ett par saker först:
- Kontrollera att du inte har en läcka på insugssidan (detta påverkar tomgången)
- Kontrollera stabiliseringsventilen för tomgången (sitter på insugssidan). Lossa elkontakten till enheten och då borde tomgången gå upp till 2000 rpm. Gör den inte detta så får du mäta att det går fram ström till enheten. Den skall vara ca: 400 mA, annars justerar du ventilen tills du läser av 400 mA (motorn får inte vara kall när du gör detta). Om du inte får någon ström fram till enheten eller om detta inte hjälper så är det bara att byta...

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.