AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
546

nu tickar sexan

Jag har en 328 E36 som tickar ibland, vad kan jag gjöra åt det? Jag har kollat oljan och den är okay, det är ca 500mil kvar till nästa service. Kan det vara den stränga kylan som satt käppar i hjulet för mig?

Ingen av mina motorer E36 323 ci eller min nuvarande e46 328:a tickar nämnvärt, mindre oljud precis i startögonblicket vilket e fullt normalt "kamkedjan" ett visst ventilljud finns men att den tickar så att de är påtagligt är inte normalt.
Vet inte hur många mil din motor gått, men som jag tolkar det så har den precis börjat med det?
Läste i nån tråd om något medel man hällde i oljan så den sluta ticka "förtjockningsmedel?" Men ja tror inte på några som helst oljetillsatser, man skjuter bara problemen in i framtiden med sådana grejer.
Vad menar du med ibland? när motorn är genomkall är som sagt visst tickande normalt.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Den har gott 14300mil (och jag har följt servicen till punkt och pricka). Det jag menar med ibland är att den kan börja ticka både när den är varm och kall. Det låter som någon ventil inte hänger med riktigt. Kan det bli dyrt?
St
53
Stubben
318is coupé -92
En ventil är inte speciellt dyr, det som drar upp priset är att man inte kan veta vem det är utan att byta den och du har ju några stycken i sexan.
Hör med BMW

*Det kostar att ligga på topp*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I bästa fall kan det vara lite smuts i en hydraulisk ventillyftare som gör att den inte hänger med riktigt.

Prova med att byta till en relativt tunn syntetolja och eventuellt ett speciellt medel som skall hjälpa till att rengöra ventillyftarna, läs mer här om medlet: Länk (jag är iofs personligen motståndare mot olika oljetillsatser!)

Har du tur kan det hjälpa!
Jag skulle dock rekommendera dig att försöka byta oljan en gång till senast efter några hundra mil, eftersom man aldrig vet riktigt vad olika oljetillsatser gör med oljans egenskaper!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.