|
|
|
|---|---|
|
Hej, Om man har för hög HC halt i avgaserna (alla andra värden perfekta) - vad kan det bero på? OBS, olja inte bytt på ett tag, ngt mörk. Ej heller luftfilter bytt på ett tag. Men för 6 mån sedan var värdet ok vid besiktning. | |
|
Alltid svårt att svara på sådana frågor. Det hade underlättat något om jag vetat vilken bil det rör sig om... Kolväten är ju oförbränt bränsle, eller olja som läcker genom. Det kan vara så att du antingen har en cylinder som sprutar in bränsle, men inte tänder det ordentligt, eller en cylinder som inte sprutar in bränsle alls. I det första fallet kommer det ut i avgaserna som kolväten, och i det andra blir det för mycket syre i avgaserna, som kompenseras av lambdasonden med att skicka in mer bränsle, vilket ger högre kolvätehalt. Märker du att bilen går ojämnt, eller den går som den ska? Har du något mätvärde på syrehalt eller koldioxidhalt? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vad hade du för HC-halt förresten? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Gammal sliten olja kan påverka HC-värdet markant! Börja med att byt oljan och se hur motorn reagerar på det. En stor service i övrigt hjälper också en hel del. Förutom en högkvalitativ olja och ett bra oljefilter: nytt luftfilter, nya tändstift, ev nytt fördelarlock, ny fördelar-rotor, kanske även nya tändkablar... Mvh |
|
|
Det är en Z3 M. Bilen fick perfekta värden på allt vid 2000 varv. Vid tomgång dock var det HC som inte var bra, låg på 125. Övriga värden var perfekta. I övrigt har jag inte märkt några tecken på att bilen går konstigt. |
|
|
Jaha, "bara" 125, då kan det mycket väl räcka med en service! Var bilen riktigt (riktigt riktigt) varmkörd? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Absolut inte, hade kört bilen en 7 min innan till M testet. Kanske beror på det. Ska prova oljebyte och varmkörning. Nästa fråga: (ni är grymma här på forumet) * Är det svårt att justera p-bromsen (den drog snett)? Kostnad? * Hur svårt är det att byta en kräng hämmare fram? dyrt? |
|
|
Hc värdet kan komma från många källor... tex gubbens volov 850 hade de blivit nå knas med.. alla värdena va bra utom hc på tomgång.. de kom fram till att de va att kamremen eller axeln nå sånt hade hoppat ett steg.. å hur gör den de.. å remen såg inte direkt sliten heller. så hoppas du lyckas! Dyrgt med cp fel på bilen !! |
|
|
Var inte bilen ordentligt varmkörd beror det sannolikt på det. Det sista värdet att sjunka brukar vara HC-halten. Oljebytet verkar ju behövas ändå, men sen tycker jag du kan få gjort en avgasmätning till (borde Motormännen bjuda på i detta fallet tycker jag) och se om värdet förändrats. Om inte får du återkomma för fler tips... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| En M motor kräver oftast en ordentlig varmkörning med höga varvtal för att får bra HC värden, sänkte mina från 250 ppm till 40 ppm med ett varv runt kvarteret på bredden..... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.