|
|
|
|---|---|
|
goddag! jag skall sätta turbo på min 325 ix och undrar om man skall sänka kompet. jag vill ladda mycket så det blir väl till att sänka komperitionen, då undrar jag hur mycket skall man sänka och hur gör man? bjoern | |
| Du måste svarva kolvarna, ca 1,5-2mm och typ 50 i diameter. | |
| tjena jag har skickat en bild på en svarvad kolv till din mail.. hoppas den kan hjälpa dig | |
|
skicka den till mig med.. Ikisen@yahoo.com |
|
|
Om du har lust får du skicka en bild till mig med =)) puttejonsson@hotmail.com |
|
| Skaffa ett riktigt sprut istället. 8,8:1 ska gå att köra med. Med den typen av svarvning som rekommenderas blir det ca 7,5 i komp vilket ger en trött motor. Du skriver att vill ladda mkt vilket innebär att du måste köpa väldigt mkt saker, men det kanske du är medveten om? | |
Orre Touring |
Är det inte risk för att topp packninge ger sig? om man laddar 1,0bar Ex... Hur mycket kan man ladda med org sprut?? |
|
Hur mycket kan man ladda med orig. sprut? (E30 325) Jag har ju typ 9,7:1 i komp. (utan kat motor) Vad håller den? |
|
Gustavsson |
Ska oxå konvertera en iX... Skicka gärna en bild på kolven! Man kanske inte behöver sänka så mycket... Hur mycket tror ni jag behöver sänka kompet även med riktigt sprut, typ Autronic, om jag siktar mot 400 hk? |
|
om du svarvar av knölen som sticker upp på kolven så blir det ca 8,1 i komp.jag har mätt ganska exakt med vätska. finns en bild på hemsidan. |
|
|
fick inte med adressen ----- Länk |
|
| Hur vet jag om jag har en E30 325 med 9,7 eller 9,4 i kompression? (den är utan kat.) | |
|
Hade inte alla m20 utan kat 9,7 i komp? (Med kat 8,8) Kolla annars i instruktionsboken... bara en tanke. "To say no to BMW, is to say no to life" |
|
| Hörde att man inte behöver kompsänka om man inte ska ladda mer än 0.5 .. Stämmer det??? | |
|
Jag laddar 0.5bar i min och den är inte kompsänkt, iaf inte vad jag vet eftersom jag inte konverterade den själv. Är det samma komp på M20B23? Det stod i rep.handboken på min att det var 10:1 i komp i min men jag vet inte om det stämmer. |
|
|
För er som tänker snickra lite så kanske ni kan ta en ide eller två från: Länk Dock är det ett snikbygge, men något klokare kanske ni blir. "blao is the name of the game!" |
|
|
Jag laddar 1 bar utan kompsänk. Med ladd på 1,2 bar tyckte inte originalpackningen att det var roligt längre (blev lite skumt i expansionskärlet) men bilen var ganska kvick. Packningen gick inte sönder (så mycket iaf), så motorn funkar bra med 1 bar nu. Kör med RF 66-bränsle när jag har laddtryck. Orignial toppackning med planad topp och standard kompression (8,8:1). Bränslekostnad per liter ligger runt 12kr. (Laddtryck på varannan raksträcka ungefär) Visst hade det varit bättre med O-ringat o kompsänkt o riktigt sprut, men det kostar ju helt andra pengar. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Tack för tipsen.. Jag har kommit över en 325ix -87 som ska bli mitt lilla projekt nu under vintern.. Dock ska utsidan fixas innan turbokonverteringen. Ska inte ladda mer än 0.5 för att inte slita för mycket på motorn när grejerna ska av för bes. Har man ca 250hk vid 0,5 eller hur var det? Om det är någon som har turboprylar till salu så tveka inte att höra av er till mig. /Daniel |
|
E30_320i |
hur mäter man kompet när kolven är ur? Hur mycket ska man sänka m20b25 kom sänk, 350hk planering! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.