AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
871

Ventil kanck 525 24v-91

storken25
När jag startar bilen på morgonen när det är ca -20c ute så har jag ett ventil knack i någon minut, men det är ju helt normalt.
Men om jag startaren på morgonen och stänger av den på engång, och startar den igen så har jag inget ventilknack??

Någon som har en logisk förklaring?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ventilknack i någon minut är inte så normalt, några sekunder är rätt vanligt. Det är tiden det normalt tar för oljan att komma upp och fylla upp lyftarna. Vad har du för olja? Vid minus 20 grader är det inte särskilt skonsamt att köra med 20w-50 tex. 0w- eller 5w- olja är att rekommendera på vintern om du inte redan gör det.
Att den inte knackar efter att du stängt av har jag däremot inget svar på.

Mvh
Anders S.
storken25
Jag kör med Statoil halvsyntet. Jag tror att den är 10/40.

MVH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om ventilerna knackar länge kan det tyda på:
1. Smuts eller luft i de hydrauliska ventillyftarna.
2. Slitna ventillyftare.
3. Dålig olja.
4. En kombination av ovanstående.

Börja med att byta till en helsyntetisk olja med kallviskositet 0W eller 5W, precis som Anders skriver!
Löser det sig inte då, får man gå vidare och titta på hur ventillyftarna saer ut.

Att de tickar mer när motorn är kall beror troligen på att oljan har runnit ur ventillyftarna efter en stund, det tyder iofs på antingen dålig olja eller slitna/smutsiga ventillyftare!

Mvh
storken25
Johan B:

Men om jag stänger av motorn på engång när den är kall och startar den igen så tickar det ej om ventilerna..........
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mysko!

Kan tyda på luft i ventillyftarna.

Prova att byta olja (ocjh filter) och se om det blir bättre!

Mvh
storken25
Skall prova att byta olja i helgen.

Tack för hjälpen!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glöm inte att byta oljefiltret samtidigt!

Mvh
storken25
Jag bytte olja och filter för 1 vecka sedan, och hällde då in denna sega olja.

Måste jag verkligen byta filter igen så tät in på, eller räcker det med olja bara?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du inte kört mer än en vecka med oljan och filtret behöver du nog inte byta filtret (om det inte är så att den nya oljan har blivit väldigt smutsig, då tyder det på att motorn är smutsig invändigt som den nya oljan har tvättat bort och därmed kan filtret innehålla en hel del smuts).

Var det då du slog i den nya oljan som ventilknacket började?

Mvh
storken25
Jag köpte bilen för ca 3 veckor sedan, och jag böt oljan för ca 1 vecka sedan när kylan kom.
Så jag vet ej om det är kylan eller oljan som gjort det..........men jag hörde det inte innan jag böt olja i och för sig.
Skall försöka byta ikväll.
Åter kommer med resultat.

MVH
storken25
Nu har jag bytt olja igen till 5/40 helsyntet!

Men den knackar fortfarannde när den är kall några minuter, men startar jag och stänger av och startar igen, så knackar den inte???

Någon som kan förklara?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Tror knappast det är ventilerna som "knackar" i ditt fall. Det är nog snarare lyftarna som knackar. Detta är fullt normalt men kan avhjälpas med en speciell knackolja som finns hos GM. Man brukar även slippa knacket om man använder motorvärmare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.