AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
604

Hotta upp en 1602a...

Visa användare
4
Marcus M
1602 -75
Hejja... jag är sedan några månader nybliven ägare till en BMW 1602 ifrån 1975.. ( ja e 3e ägaren :0)

Nu till min första fråga..
Jag kan ingenting om BMW å ändå mindre om dessa äldre modellerna, så jag undrar om ni kan rekomendera någon bra sida med information om dom...

Andra frågan:
Jag skulle vilja ha lite mera fart i bilen ( 86 Hkr e inte jättemycket )Ja skulle vilja ha från 130HKr å uppåt, men undrar om det är värt besväret att leta reda på extraktor å weber45:or, eller om man skall hysta i en nyare motor på en gång ???
Är det någon av 3:seriens motorer som passar utan större moddar ??? ( bra me nyare 5 vxl låda oxså )
Hur e de me 2002 Turbomotorerna ?? bra motorer ? lätt att få tag på ??
(kompisen har en M5-motor liggandes som han tyckte vi skulle trycka i.. ;0)

Tredja frågan:
Lull-lull !!! finns de skärmbreddare att köpa nya för en rimlig summa, eller får man kunstruera dom själv ???

å när ja ändå e igång: höger framskärm och höger dörr (2 dörrars ) behöver bytas.. Ingen som har några sådanna liggandes till salu för en billig peng ???

Hoppas att ni kan hjälpa mig me alla frågor så ja kan bli en ännu lyckligare BMWägare.... :0)

/Macke
BMW 1602 -75
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Välkommen i gänget!
Länk är en bra site för oss 02-entusiaster.
Ett förhandsbesked på dina frågor är att det inte är några större problem...
2002 turbo motorerna är dock ovanliga men en vanlig M10 går utmärkt att turbokonvertera (och besiktiga).
Lycka till.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Under gör-det-själv tipsen här på siten har du "trimningsförslag" till M10-motorn...

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Visa användare
4
Marcus M
1602 -75
Tackar tackar...

Lite fler frågor..

M10 motorn fanns under ganska många år va ja förstår, men vad är de för skillnad på årsmodellerna i hästar m.m ???

Är det bara att swappa, eller måsta jag bygga nya motorfästen, bygga om kardan m.m ???

Mycket trevlig klubb, lite synd att ni inte tar upp dom gamle bilarna i "Modellguiden" och "Begagnatguiden" bara...

/Macke
BMW 1602 -75
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
BMWPower är ingen klubb!
Icke BMWfrälsta ser det nog som en sekt, oförstående flickvänner ser det nog som ett hinder och vi andra, vi vet nog inte vad vi ska tro ;-)

M10:an hängde med ända till slutet av 80-talet, givetvis utvecklades motorn med åren men grunden var fortfarande den samma. Att byta till en nyare spis är fullt möjligt men kräver lite mekjobb.

/Kristian BMWCS #5062

------------
Länk
Visa användare
4
Marcus M
1602 -75
Ingen som mer detaljerat kan beskriva vad "like mekjobb" innebär ??

modda/bygga nya motorfästen ??,
kort/förlänga kardan ??

är det någon som gjort det tidigare här på forumet ???

/Macke
BMW 1602 -75
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.