|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 525 24V -91 och har precis bytt topplockspackning. Nu när jag slutligen fått ihop allting så skulle jag starta bilen och vad som hände då var att den gick ojämt samt att den bakskjuter luft så att det smäller i insugningsrören. På mellanvarv så vill den inte gå alls då lägger den av. När man gasar upp den i högre varv går den bra men det kommer en vinande ljud som om det satt en rejäl turbo i bilen. Jag har dubbelkollat. Packningarna till insuget, att alla drev sitter rätt i förhållande till svänghjulet. Tändstiften är bytta till nya (har även testat med dom gamla igen). Det enda jag har gjort i övrigt är att jag har nollställt servicemätarna och det gick smärtfritt till, jag drog sladdar från motorutrymmet till kupén och kortslöt polerna så att de gröna fälten blev gröna. Är det något annat man måste göra efter man bytt toppackning som jag glömt eller är det någon slang som kan göra så att det blir såhär. Kan det vara elektroniken det är fel på? Bilen gick jämt före bytet förutom att den drog vatten och det var dålig komp på en cylinder. Tacksamt för svar! /Daniel | |
|
Vart kompressionen bra när du bytte topplockspackningen??? Annars kan du ju ha en sliten cylinder/kolv/kolvringar etc. Men, prova koppla ur batteriet en stund och sedan koppla in det igen. Starta bilen och låt den gå på tomgång tills den blivit riktigt varm, RÖR EJ GASEN! Då nollställs datorn... Kanske hjälper, det är några tips jag har fått. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter som motorn tändläge inte stämmer,blev allt rättkuggat??? vid ihopsättningen?? MVH Hasso Länk |
|
Jag har inte kollat kompressionen, jag har förutsatt att det är ok nu, men jag kan kolla det igen. Kostigt nog så gick bilen väldigt bra innan bytet även fast det var dålig kompression på en cylinder 14,14,14,14,9,14 <--- bakifrån. Det känns lite jobbigt att ha bilen stå på tomgång när den låter så illa, men om det kan hjäla så varför inte prova. /Daniel |
|
rsarits |
Baktänder den så måste det vara tändläget som är fel Micke |
|
kan man sätta tändkablarna fel? om man kan göra det så kolla att du har fått rätt tändföljd. |
|
|
Ja, kolla kablarna och fördelardosan. Gör gärna om komptestet. Sprickor i toppen kan få den att baktända, men det borde du kanske ha sätt? (kan vara svårt). Testa gärna att koppla ut tändstift och spridare på cylindern med dåligt komp och se om det gör någon skillnad. // Stefan |
|
|
Jag skulle nog rekomendare dig att fara på en BMW-verkstad för att justera kamaxlarna. Jag böt topp på min och tyckte jag var väldigt noga med ihopmonteringen(hålen på kamdreven är ju excentriska). Blev ändå tvungen att fara och göra en justering. Det finns tre ställen som det kan falera på: Vevaxel-->avgaskamaxel avgasamaxel-->insugkamaxel insugkamaxel-->tändlägesgivaren Förstår du hur jag menar?? |
|
|
Varför bytte du toppapackning? När det baktänder på det viset brukar det vara tändningen, jag har varit med om det iallafall. MVH: Zander |
|
|
Jag ska kolla kompressionen. Hr justerat kamaxeldrevet en aning till vänster då började det smattra/knacka någonstans där dreven sitter, men däremot svarade den bra på gasen. Ska försöka lite andra saker först sen blir det BMW verkstan. Tack för alla svar! MVH Daniel |
|
|
Nu har jag kollat kompressionen och den var bra på samtliga cylindrar, 12,12,12,12,12,12 så det är OK! Jag har även testat och haft bilen på tomgång i en halvtimme men det låter likadant. Jag misstänker en givare som sitter på toppen utanför insugningkammens drev, det är en liten pigg som sticker ut som slår på kännaren (tändlägesgivaren?) varje gång kamaxeln roterar. Även fast man plockar bort den helt och hållet så går bilen likadant. Det finns även en givare som sitter under de båda kamaxeldreven, när jag plockade bort den gick inte bilen igång. Alla märkningarna stämmer på vevaxeln, avgaskamaxeln, insugningskamaxeln samt de piggarna som ska slå på tändlägesgivaren står där de stod innan jag rev motorn. Någon som vet vad det kan vara?? Det vet inte jag.... 24 ventilaren har direct tändning så det är inte någon felsjusterad fördelardosa. /Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.