|
|
|
|---|---|
| Undrar om man måste ha kvar den? kan man ha raka rör istället och rulla igenom besiktningen eller måste ha själva burken kvar fast utan innehåll och gå igenom besiktningen? Hur ligger det till igentligen | |
Tim_318i |
Hej. katten måste sitta där men du kan plocka ut innehållet och dra rör igenom den. det sa dom till mig på besiktningen att jag kunde göra :) du får alltså inte igenom den utan katten monterad. // Tim |
|
Det är helt riktigt som Tim_318i säger. MVH: Zander |
|
|
Det fungerar med ett rör genom katalysatorn förutsatt att det inte syns att operationen är utförd och avgasvärdena ligger inom gränserna! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Vilket för övrigt gäller alla katalysatorbilar oavsett årsmodell, men det är alltså inte enligt lag tillåtet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
på alla (vad jag vet) 88 års modeller så gäller inte samma regler som på nyare biler ang. avgasrening om dem ska fungera eller inte. Avgasreningsvärdena är satta olika men den måste sitta där. Jag känner till många som har tagit ut innehållet ur katten och värdena stiger inte utom den gräns som finns angiven. Du får gärna lämna en text som förteller hur det annars ligger till med avgasreningen och katten. MVH: Zander |
|
|
Jeppe; hur ligger alla avgasvärde till egentligen? Är alla satta till samma enligt motorstorlek eller är det olika från olika fabrikat? Avgaskraven kan inte vara samma nu som år -88? Är jag ute och reser, vet ej själv. Kan ju vara bra att veta... MVH: Zander |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tror det är 3,5%CO har nämligen en -88MB med kat. Det är samma gränsvärdet som för bilar utan kat av samma årsmodell. Och som sagt får inte ta bort den men den behöver inte funka, som den ska göra på årsmodellen efter.Min MB har rullat 21.000 mil och ligger hyfsat i avgasvärde ändå. MVH Hasso Länk |
|
Anledningen att bilar före -89 har 3,5% CO-halt som gräns (ännu äldre har högre) är att det skulle bli väldigt krångligt att skilja bilar med katalysator från dom utan när avgasmätningen görs. Därför har 88:or samma krav på utsläppen oavsett om dom är utrustade med katalysator eller inte. Kraven på befintlighet och funktion är dock desamma. Alla bilar årsmodell -89 eller senare har krav på katalysator, och där är kraven hårdare, där gäller: CO-halt på tomgång högst 0,5%, HC-halt på tomgång högst 100ppm, CO-halt vid 2500rpm högst 0,3%, och ett lambdavärde vid 2500rpm mellan 0,97 och 1,03. Kraven på en katalysator är att den ska sitta där, och ha möjlighet att fungera. Oavsett årsmodell! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jag har hört rykten om att alla värden blir perfekta efter en liter K-sprit =) //Fredrik |
|
|
Rykten var rätta ordet... Diverse tillsatser i bränslet kan förbättra några mätvärden, det stämmer. Vilka tillsatser och vilken "nytta" det ska göra kan du nog söka dig till här i forumet, ta dock inläggen med en nypa salt, många är överdrivna eller direkt felaktiga! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
hehe, jag har själv inte provat, men jag har hört om en del som gjort det för säkerhetsskull.. //Fredrik |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Orsaken till att värden inte är perfekta, dvs fel på bilen?? ointressant?? Bita sig själv i rumpan gör man :) K-sprit ä ren skröna till 95%.Jag har provat en del genom åren eftersom jag innehar en C0 mätare och vad jag kom fram till var att blandningen skulle vara massor av K-sprit=bilen gick som en påse nötter, då sjönk CO-halten, men så fort man pyntate i mera bensin så bilen gick normalt var värdet det samma. MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.