AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
546

Använda BMW fram- och bakvagn till hemmabygge?

ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Hej allihop,

jag har en kompis som har planer på att bygga en Cobra-replika och nu undrar jag (efter att ha diskuterat saken med honom idag) om det kanske skulle kunna vara en bra idé att använda fram- och bakvagn från nån gammal bimmer. Min tanke var att han skulle kunna använda de från E34, eller möjligen E36/E30 om de passar bättre.

Om det är någon som gjort något liknande eller kanske känner nån som gjort det vore jag ytterst tacksam för svar, ni brukar ha grym pejl på sådana här saker.

mvh
zi
230
zigge
740iA -96
Bakvagnen är nog inga problem. Framvagnen däremot är inte användbar med tanke på MacPhearson upphängningen. På en Cobra replika får denna lösning inte plats under skärmarna utan kraftiga modifieringar.

Det vanligaste alternativen är Ford(urk...) och Jaguar fram/bakvagn vid sådana här byggen. Jaggadelarna är dyra men hållbara. Fordprylarna är billiga men inte lika hållbara.

Hade jag byggt en Cobrareplika, hade jag nog använt Fordprylar, och uppgraderat diff och skivor. Fungerar alldeles utmärkt. Dock hade jag givetvis använt BMW's lilla V8 med manuell drivlina.....

Zigge
Rätt många som använde opel framvagn. Ascona / Rekord / Commodore beroende på storlek. Dom är uppbyggda med övre och undre triangellänkar och man kan skruva bort dom som en komplett klump.

För bakvagnen rekommenteras EJ opel.
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Hej ps...

Länk

Kolla den sidan så ser du vad som kanske passar bäst. Själv inne på att bygga en sådan bil, é så jävla snygg, ja ja men man får ju lätt hosta upp en 150 000 och uppåt för att det ska bli ett seriöst bygge.

MVH: Zander
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Tack och bock för era svar, får se om man kan övertala polaren att åtminstone använda en del BMW-grejer, han är en sån där som inte gillar märket annars. Skrämmande men sant. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.