AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
589

Värmepaketet sprack!

Jo
12
Joooakim
325ix -88
Jag har en 325ix -88, och när jag var på väg till Östersund häromdagen så sprack värmepaket på hela sidan och det sprutade hundra gradit glykol på mina fötter.. fick åka till akuten
och kan inte gå på höger foten nu.. hela foten brännskadad..
Bilen blev rökfylld på en sekund i en fart av 90km/h..

Har detta hänt någon annan?
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
usch!!! fasen vad hemskt ! Jag är ordlös!
svgr
Låter hur otrevligt som helst... Fattar inte att det kan hända, hoppas det ordnar sig för dig.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
värmekranen i en 240 jag hade sprang läck en gång men som tur var hade den inte fått upp tempen riktigt så jag vart bara röd i skinnet ett tag.
Det var otrevligt så att få kokande vatten måste vara sju resor värre.

/Per
Inte värmepaket och inte BMW,däremot en kylare så att det stod en stråle kokande vatten rakt ut ur grillen och sprutade nästan 3 meter(stod en bil ivägen,hade gått längre annars)precis innan jag skulle passera förbi,hade tur där(Åpel Kaputt om någon är intresserad)
Var en plastgavel som släppt i överkant i kombination med en ispropp i botten(kylaren var iskall längst ner),så tempen var nära kokpunkten,duktigt tryck där.
Misstänker att vibrationer och skakningar kan ha fått låsningen till gaveln att försvagas,skall ju klara kokning annars.
är det den gamla varianten av kylare i värmepaketen eller är det plastgavlar på BMW?

Henrik
Så här i efterhand när jag läser vad jag skrev så är det väl möjligt att en tidigare ägare kan ha missat glykol i början av en vinter och frusit kylaren så att det sprängt ut gaveln en aning,just så det funkar under normala betingelser men med det höga trycket nära kokning så släppte gaveln.

Henrik
Dom flesta nyare bilar har väl plastgavlar, tyvärr. Annat var det på den gamla goda tiden!
Jag hade en kadett som jag inte hade tillräkligt med kylarvätska i. Det blev -20 och det frös förstås. Men jag tänkte att det lossnar nog säkert bara jag åker ut och kör en sväng. Skulle till skolan. Så blev det bilköer och det var 1m höga snövallar på sidan av vägen, så jag kunde inte svänga av. Såg att tempmäteren gick mot det röra... in på det röda... förbi det röda... (inte så någa med den motorn tänkte jag. Jag skulle ändå just byta) Så försvann mätaren helt bakom plasten i instrumentpanelen. Det började lukta lite bränt och tomgången blev hög.
Nåja, nu var jag nästan framme.

Efter föreläsningarna skulle det bli spännande att se om motorn var helt kaputt nu. Men den startade och gick bra. Fortfarande fryst i kylarn dock. Åkte till en bilmack. Höll på i en timme med att starta -> köra motorn varm -> låta svalna -> starta osv tills isproppen släppte. Som kuriosa kan jag säga att det kom en gammal M535 till samma mack med frusen kylare. Skillnaden var att hans motor tydligen läckte från blocket också...

När isen lossnade läckte kylarn som ett såll och såg ut som en uppsvälld ost. Äh, i med lite kylartätning så fixar det sig. Mycket riktigt! Kylaren blev tät och jag körde med bilen dagligen i ett år efter händelsen.

Alltså kan man konstatera att gamla kadettmotorer inte går att frostspränga och att gamla icke-plast kylare går bra att laga med hederlig kylartätning.. :)
Utsäkta stavningen och en liten förtydling:

Det var en kadett C -77. Alltså en gammal bakhjulsdriven pärla, inte den "nymodiga" felhjulsdrivna plåtburken som kom efteråt.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Låter som om kylaren frusit (fast då kan du inte ha hunnit köra
långt). Blir ett satans tryck om det är kylaren är frusen. Eftersom vattnet inte cirkulerar så stämmer inte tempmätarn och visar iaf
tempen med viss fördröjning vilket gör att du inte märker att bilen
går varm.

Fryser kylaren så är det bara att fixa en dunk med varmvatten
och hälla över den så lossnar det. Det går inte att köra eftersom
fläkten kyler ner kylaren sekundsnabbt till omgivningtemparaturen.

Finns många med dåligt frostskydd som har bilen i garaget.
Kylaren är då inte frysen men när man kommer ut i rejäla minus
grader fryser kylaren direkt innan termostaten hunnit öppna
och cirkulationen kommit igång.

Så se till alla för guds skull att ha korrekt frysskydd så slipper man problem eller allvarliga motorskador eller t.o.m som ovan
personskador.
Len
Jupp, hände med e30 , fred. den 13:e...

Men allt for uppåt - rutorna blev turkisk bastu på 1 sek. , dock bara i 50 kmt ....

Väldigt "roligt" att själv byta det där elementet , verkar knappast som om BMW tänkt att det skall vara särskilt enkelt att göra det..

När det rullar så rullar det!
Och när det gnisslar så kostar det.

len
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.