|
|
|
|---|---|
|
Till en 528 års 83 =) *Kliar mig i huvudet & ser dum ut* | |
|
Själv kör jag på 98 + blyersättningsmedel. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
rsarits |
Den ska ha 98 enl. instruktionsboken, själv kör jag båda mina E28:or på 96 utan blyersättning, jag har inte noterat någon som helst skillnad mellan 96 & 98 vad gäller prestanda eller förbrukning. 518 har jag kört 11000 mil utan att använda blyersättning och den går fortfarande lika bra så jag tror inte att ersättningen behövs. För övrigt så är det samma motor i de tidiga E34:orna, med modernare insprut och de går på 95, också utan blyersättning. Micke |
|
Okey! Då får det bli att tanka 96 för det mesta då!.. VAd kan hända om man inte blandar i byersättnings mede? |
|
|
Blyersättningen fungerar som smörjning. Bly fanns förr inblandat i bensinen - förr = typ 80talet och tidigare. Men bly skadar miljön och förbjöds och bilarna utvecklades så att de inte behöver denna typ av extra smörjning. Så numera finns varken bly eller blyersättning i pumpen, man får hälla i själv. Och jag häller i i mina gamlingar, vill inte riskera att motorns inre (framförallt ventilsäten) slits ut i onödan och i förtid. Om jag inte minns galet, så klarar BMW from -85 sig utan blyersättning. Så rsarits 87a klarar sig. Men det finns tidigare trådar i ämnet, prova Sökfunktionen. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.