|
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt att införskaffa en BMW840 framåt sommaren och har en tid tittat runt lite för att få ett grepp om lämplig årsmodel motor mm. Om man tittar i modellguiden så ser det ut som om det är något speciellt med både 840 och 850 modellen årsmodell -95. Bensinförbrukningen är lägre på båda modellerna det året, är det någon som vet orsaken till detta. Motorvolym och effekt på 840 är ju samma som -94. men 850 får då den större motorn vilket möjligen kan vara orsaken. Är 4, L 8an' bättre, annars ser ju årsmodell -95 uta att vara ett bra val. Det gör ju inget att den drar mindre bränsle om det inte medför andra nackdelar. Är det någon som har info om detta? m.v.h Roger | |
|
Man skall inte köpa en sån bil om man tänker på bensinförbrukningen. Det finns två saker i livet man inte skall räkna och det är hur mycket kalorier en viss mat innehåller eller hur mycket bensin bilen drar :-). V8 har fyrventilsteknik och är därför i kombination med mindre motorvolym bensinsnålare men det är ändå ganska marginellt. 95:ans V12 (kom redan 93) är den nyare M73 och där har man åtgärdat det mesta som tidigare krävde en del underhåll eller som kunde krångla (särskilt på årsmodell 90-91). Den lägre bensinförbrukningen på pappret kan ha att göra med att styrboxarna och styrprogrammeret uppgraderades 1995. Jag tror att man optimerade bilarna till att bättre kunna gå på högre bensinkvalitet. Precis som om du chippar bilen så drar den mindre. (om chippningen är optimerad till t ex 98 oktan ). |
|
|
Äger själv en 840-93 ,en helt underbar bil .Skit i bensinförbrukningen den är värd varenda öre det kostar,det är inte många bilar svensson vänder sig om efter men kör du i en sån får du uppskattning. Hoppas du blir nöjd,snyggare bil är svårt att hitta. |
|
|
Alexandar: Jag är fullt medveten om att det kommer att virvla i tanken om man köper en sånhär bil, tack för info. Jag blev förvånad att både 840 och 850 hadde en lägre förbrukning -95. Min andra fråga var egentligen om det är bättre att väölja en 840 -96'a som har den nyare 4.4L 8an'. Är det någon förbättring mot den "gamla" 4L. gravrost: Det låter skönt att höra att du är nöjd med din -93a'. Jag har blivit fanatiskt såld på 840 / 850, jag håller med. Det är den i särklass snyggaste bilen som tillverkats enligt min smak. Vi får se om jag hittar något lämpligt ex. framåt sommaren. |
|
|
När det ändå diskuteras V12 så måste jag få fråga en sak. Var för utrustades 850 med M73 motorn redan från 93, när E32 fortfarande "släpade runt" med M70 både 93 & 94? Roger. Bästa tiden för 8-serie köp måste def. vara nu. Eftersom vårens första solstrålar kommer att skingra säljtankarna hos den förut så säljsugne. Den här ser ut som ett fräscht objekt tycker jag: Länk Mvh. Patric |
|
|
Om du är intresserad av den 840 som PJ tipsar om, kolla noga så att det inte är en bil som bytt ägare en 4-5 gånger det senaste året/åren. Det finns en 840 med likadan bicolourinredning och lack, som det definitivt är något skumt med. Den bil jag tänker på är en bil som under 2002 syntes i börstidningarna med 4 veckors mellanrum, alltid med olika ägare (oregistrerad). En av ägarna var en viss Mohlin, det kan vara något att gå på om du vill kolla upp historiken på bilen. Men det BEHÖVER ABSOLUT INTE vara den här bilen. Den ser ju alldeles förträffligt fin ut på bilderna. Bra pris dessutom, säkert värd en kik. Fasen, det är ju så att man blir riktigt sugen själv... :P :P |
|
| I den annonsen PJ tipsar om så står det att bilen är importerad 1999 och har haft EN ägare i Sverige sedan dess. Ser för övrigt fin ut. | |
|
Roger: När det gäller V8:an så är den nya 4,4 liter mkt bättre men det finns inte många 840 med den motorn (kom 1995). Det är en stor förbättring mellan den gamla 4,0 och 4,4. Många svaga punkter har åtgärdats .Tror att steptroniclådan finns fr.om. 1996.Ett lyft såväl till kvalite som till till driftsäkerhet och värde. Så det är värt att betala extra för det för du får du igen. Det byggdes bara c:a 3 000 840 med 4,4 l. Se nedan länkar för mer info om spec m m. Länk Kolla även det ovärderliga forumet på: Länk (använd sökfunktionen så hittar du en välarbetad checklist för vad man skall titta särskilt på vid köp av e31) |
|
|
Jag råkade ramla över en som jag gillar: Länk Fin länk.. I allafall; jag tycker ofta Alpinas modifieringar känns 80-tal, men den här är ganska rå.. Lycka till med köpet! // CLiFF |
|
Doc |
Tänk på att reservdelar till 850 är vanvettigt dyra. Enligt BMW själva(och andra) är ju V8'an den bästa motor som dom någonsin släppt. Du kan även beställa "köpguiden" från Bilsport. Har själv en 840CiA-94´ som jag är väldigt förnöjd med. |
|
Tack för svaren. jag tror nog att det blir en 840 -95 eller -96 verkar vara det rätta valet för mej och hustrun nu när barnen kommit upp i körkortsålder själva. Problemet blir väl att gömma nycklarna, annars ser man väl aldrig röken av bilen. Funderar på att importera från Tyskland... PJ: Den finns även här på BMWPOWER, den har rätt färg, CSI-paket och utrustningen verkar vara ok med ASC (ev ASC+T), ABS och bikolorinr. är väl ok. Vill helst ha Ljusgrå/Svart. Skulle ha gått lite mindre och någon årsmodell nyare, men man vet aldrig det kanske blir en -94 //Roger |
|
|
Jepp, jag tog länken därifrån. Lite mer bilder på det viset;) Lycka till med ditt köp Roger ! Mvh. Patric Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.