AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
693

Förbesiktning vs besiktning

La
147
Lasse I
M3 3.2 Coupé -96
Jag vill informera om något som jag tycker är anmärkningsvärt ang BMWs gratis förbesiktning. När jag lät göra en sådan för någon månad sedan så fick jag följande lista över reparationsbehov av BMW-verkstaden:

Stötdämpare fram 5515:-
Pendelstöd fram 2840.-
Ljuddämpare bak4800:-
Bromsskivor och klossar bak3730:-
Handbromsband1000:-
Övre länkarm fram1200:-
Dimljus900:-
Abs-givare två st bak och en fram 3100:-

Innan jag idag besiktigade bilen så hade jag endast åtgärdat problemet med ABS-givarna, och kan ni tänka er; bilen gick igenom med endast en anmärkning på att höger dimljus pekade för högt!!
Hade jag istället låtit BMW-verkstaden göra de reparationer som de ansåg vara nödvändiga för att klara besiktningen så hade varit 20.000kr fattigare nu.
Nu vet jag att t ex ljuddämparen snart bör bytas och det kan säkert vara så även för andra saker på listan men jag lämnade in bilen till BMW för att få reda på vad som behövdes åtgärdas för att klara besiktningen, inte för att få bilen i absolut toppskick. Det känns som att BMW lurar sina kunder med detta förfarandet.

Mvh Lasse
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja sådant är sorgligt, men man får nog räkna med att de påpekar allt för att kanske få göra några av jobben i allafall.
Det är precis samma sak oavsett vilket märke när det gäller förbesiktningen.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Jag har aldrig använt mig av gratis förbesiktning. Där tror jag som Hubbe325. Det finns inget som är gratis, inte gör BMW besiktningen för kundens skull!
Kollar man igenom att alla lampor är hela och bilen är regelbundet servad, klarar man sig bra. Och varför beställa tid för två besiktningar, det räcker ju med att krångla sig iväg till SBP, som man ju inte kan' välja bort'.

hombre
750iA 1991
Att de gör det för att tjäna penger kan väl enbart överraska de mest naiva. Att tro attt SBP garanterar att
Stötdämpare fram ej ska läcka olja inom 12 mnd
Pendelstöd fram ska vara bra nog för säker körning 12 mnd framåt. Att dina bromsar räcker 12 mnd till för säker bromseffekt är fel.

SBP ger inga garantier och ska enbart påpeka vad är fel vid besiktningtillfället. Allt annat är bonus, som om de berättar om åtgärder som kommer att bli nödvändiga.

Sedan är det väl inte orimligt att märkesmekaniker hittar fler fel/funktionsänkningar än besiktningsman. endel besiktningsmän har jo tidigare varit mekaniker på märkesverkstäder och jag tror inte de släpper "sitt" märke genom lindrigare.

Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
När jag lämnar in bilen på BMW är det just sådana saker jag vill ha reda på,
Därefter är det upp till mig och min börs att avgöra vilka åtgärder som bör göras och när.

Altid lika irriterad när bilen varit inne på BMW och det fins nått fel som inte är åtgärdat och man då måste åka dit igen...

Så på nått sätt tycker jag att det är en bra lösning de gjorde när de presenterade en lista på saker som bör åtgärdas inom en framtid.

Trots allt är det ju säkerhetsgrejor de presenterat och det får kosta, ett par kassa/slitna stötdämpare kan bli ödesdigert i det ögonblicket du behöver panikbromsa eller göra en kraftig undanmanöver.
Har haft bilen inne på sammanlagt 2 förbesiktningar och har aldrig haft anledning att klaga, eftersom verkstaden är mycket noga med att påpeka vad SBP kommer att anmärka på och vad som är gränsfall. Är jättenöjd hittills.
Verkstaden gör en mycket noggrannare kontroll av bilen och anmärker på det som är dåligt.
Sen att de flesta gubbar som jobbar på bilprovningen inte är expert på ett enskilt märke gör att dom missar mycket!!
Sen är det ju faktiskt upp till verkstaden att informera vad som kan gå igenom och det är inte det lättaste,är en grej dålig så är den,det är en bedömningsfråga från person till person.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.