|
|
|
|---|---|
|
Därför undrar jag vad man ska tänka på, så man inte åker dit för några små skitsaker, om det är nån som har tid och lust så skriv gärna en lista! Tack på förhand! /MVH Michael | |
|
Kolla inställningen på dimljuset det brukar dom vara kinkiga på. Glöm inte varningstriangel. Om dit reservhjul är slitet så visa inte detta, ett reservhjul är tvunget att vara 1,6mm även detta. / Andreas |
|
|
Om "reservdäcket" är ett sk nödhjul/rullhjul kan det vara blankt. - Kolla mönsterdjupet. Tänk på att det skall vara mer kvar på vinterdäcken. - Varningstriangel. - Alla lampor fungerar. - Varmkör (blås ur) bilen ordentligt innan så "katten" kommer igång. Ibland kan de vara lite stressade på bp och då räcker inte tiden till för att reningssystemet skall jobba optimalt. (på den sträcka som bilen står på tomgång inne i hallen) - Handbromsen (den måste bita ordentligt) - Sprickor i glas (blinkers, vindruta, bromsljus osv) - Alla bälten ok i baksätet. - FFA väl rengjord undertill och i hjulhus så blir "gubbarna" extra glada över att inte behöve stå under och peta loss "skit" nu så här i vintertid. :) |
|
|
Saxat från ASB:s hemsida: "Det här tittar vi på - besiktningsrutiner Observera att ordningsföljden kan variera mellan stationerna. Bromskontroll Total bromskraft Retardationsförmåga Bromskraftsfördelning mellan hjulen på samma axel Bromskraftsfördelning mellan axlarna Pulserande broms Anliggande broms Pedalvägsreserv Parkeringsbromsens funktion och rörelse Ansättnings- och lossningstid Lågtrycksprov Stötdämparnas funktion Överredskontroll Fordonets identitet, koppling, karosserikod, färg och övriga uppgifter Karosseri, rutor, bilbälte m.m. All belysning och övrig kommunikation Delar av stommen synliga från sidan Mätning av avgasvärden och kontroll av avgasrenare (bensindrift) Kontroll förarplats Mätarställning Varningslampa för motorelektronik, ABS-indikering, kontrollampaför dimbakljus Strålkastare och kontrollanordning Ratt, rattaxel, förar-/passagerarsäte Inre säkerhet, varningsmärke för krockkudde Startspärr på automatväxlad bil, handikapputrustning ABS-indikering och kontrollampa för dimbakljus Högtrycksprov Underredskontroll Stomme Hjulsystem Styrsystem Drivsystem Bromssystem Kopplingsanordning Kontroll med lyften i mellanläge Stomme Hjulsystem Styrsystem Bromssystem Strålkastare Kopplingsdelar - fällbara, demonterbara Provkörning Körbarhet Bromsegenskaper Hastighetsmätarens funktion Signalanordning Opacitetsmätning av dieselbilar Vindrutespolare och torkarblad" Mvh |
|
|
Några korta rättelser på det som sagts bara... Det finns inga som helst krav på reservhjul vid en kontrollbesiktning. Det görs ingen som helst skillnad på sommar och vinterdäck, oavsett väglag. Kravet vid en kontrollbesinktning vad gäller mönsterdjup är alltid 1,6mm. Småsaker som folk ofta missar är t.ex. positionslyktor fram, skyltlykta, glömt fylla på spolarvätska, fastsättning av batteri (speciellt på vintern), mm. mm... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar för tipsen!Du råkar inte vara i den branschen Jesperado? /MVH Michael |
|
|
Immer: Jeppe är vår egen "besiktingsgubbe" med facist-hammaren i högsta hugg,*S* det han inte vet om ASB är vanligen inte värt att veta.. |
|
|
Jesperado: Det där med mönsterdjup - jag har hört att det ska vara 3 mm på vinterhjul. Det stämmer alltså inte menar du?? Flertalet däckverkstäder har såna lappar uppe vid försäljningen att man ska ha 3 mm på vintern. det är där jag läst detta. Givetvis så tror man på detta, men det är alltså felaktig information från deras sida?? Vill bara ha klarhet i vad som verkligen gäller. Visserligen har jag bra vinterdäck, men det är alltid kul att veta... Tacksam för svar!! /Kidde Vill ha BMW igen! |
|
|
Gasar-Magnus: hähä, de låter bra de :)))!Nu ska jag göra en checklista för bilen :)! /MVH Michael |
|
|
På tal om detta. Jag har en spricka i vindrutan ca 15 cm lång, men den ligger EJ i synfältet, vad säger dom om detta?? /Klas |
|
|
Nu ska vi inte blanda äpplen med päron här... Lagen säger att du ska ha vinterdäck med minst 3 mm mönsterdjup när vinterväglag råder mellan vissa datum. Frågan gällde en kontrollbesiktning och därför berättade jag för vad som gäller vid en sådan. "mosse", vad räknar du som siktfält? Beskriv mer exakt så är det lättare att svara... Kortfattat ska den inte ge någon anmärkning om den inte ligger i förarens direkta siktfält (ej att blanda ihop med siktfält, som per definition är "den delen av vindrutan som täcks av torkarnas svepyta"), förutsatt att den inte "utgör ett påtagligt sikthinder"... Så det är i de flesta fall en ren bedömningssak... Förarens direkta siktfält utgörs för övrigt av en rektangulär yta med basen 30cm och höjden 20cm rakt framför föraren. Normalt sett räknat från rattkransens ovansida... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Tack Jesperado! | |
|
Fråga Jesperade? Om nu lagen kräver 3 mm hur kommer det sig då att Ni enbart gör bedömningen att 1,6 mm räcker för GK (vinterdäck). Jag trodde i min enfald att det som SBP besiktar sker utifrån fastställda normer/regler som ursprungligen härstammar från en lag. Jag tycker det verkar skumt. :) |
|
|
Sant, men kan du själv tänka dig vilka diskussioner det skulle bli på Bilprovningen? Hur många kunder skulle hävda att det inte alls är vinterväglag just den dagen? För övrigt finns inget lagkrav på vinterdäck när du kör till eller från Bilprovningen för en kontrollbesiktning. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Get your point. :) |
|
|
Vänta nu...vill ha klargörande... Ni kollar alltså bilen oavsett vilka däck man har på? dvs, kan jag rycka på mina dubbdäck på sommaren o få igenom bilen med dom eller är det bara på vintern man kan kolla bilen med sommarsulorna? _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Förutsatt att du inte blandar dubbade och odubbade däck går det vilket som. Det är inte ovanligt att folk som fått anmärkning på sommardäcken gör efterkontroll med sina dubbade vinterdäck. Kraven är att det inte är blandat dubbat och odubbat, minst 1,6 mm mönsterdjup på slitbanans mittre 75% och att däcket är fritt från skador... Detta gäller alltså vid en kontrollbesiktning, lagen säger i vissa fall annorlunda! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Ska bes min 750 den 30:e. Har en del frågor och uppskattar om jag kan ta kontakt med dig när det är dags Jesperado ? (750:n med dåliga styrleder om du minns). | |
|
Inga problem. Är det inget du vill ta här, så bara maila! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Tigerr |
Våra Beemers är alltid i så fint skick att det bara är att rulla igenom, en principsak för mig.. If it ain't broke, don't fix it! och tvärtom! ;) Tigerr |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.