AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.806

Lufta nya stötdämpare

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Idag får jag äntligen mina nya stötdämpare levererade! Bara till att mecka hela helgen! Men jag har fått höra att förr i tiden så måsta man lufta nya stötdämpare innan man satte dit dem. Man måste först dra ut hela kolven så långt det gick och sen trycka ner den igen, då pös det och stötdämparen var färdig för montering. Hur är det med dagens stötdämpare, ska de också luftas eller är det bara att trycka dit dem direkt? Dämparna jag har köpt är MONROE REFLEX (Ny modell.)

Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Monroe Reflex är en gasdämpare och dom behöver inte luftas då dom har en trycksatt gas istället för luft i dämparen.

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Nu undrar jag oxå. Jag har köpt en såkallat Weitec sport dämpare och fjädrar runt om som ska på senare, men ska man lufta dessa eller?
Varför luftar man dem om dem går sin fulla slaglängd?
Dem gamla dämparna som satt på min M535 -86:a blev nere när man trycker ner dem, ska dem göra så eller dem ska gå till baka upp?
Finns ju en hel uppsjö med olika egenskaper på dämpare. Vissa kanske blir nere men vid hårt tryck så har den en helt annan egenskap.

Lite frågor...men om ni kan svara på dem alla så är jag väldigt tacksam.

MVH: Zander
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
---->Zander
Dämparna skall gå upp igen efter att man tryckt ner dem. Men om dämparna är OK ska de gå väldigt sakta upp, knappt så man ser det.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stötdämpare med enbart olja ska luftas genom att dra ut dom i sin fulla längd och tryckas ihop tills du har samma motstånd hela vägen.Sedan måste stötdämparen obenhörligen hållas lodrätt till den sitter på plats.
Gasdämparen där är det både olja och gas och där hålls (som Koni säger) oljan trycksatt, så där är inte luftning nödvändig.
Gasdämparen är ju låsta med ett band för att inte åka ut i sin fulla längd brukar vara bäst att pilla dit dämparen innan man klipper av bandet.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Gasdämpare åker tillbaka upp efter ihoptryckning. Oljedämpare gör det inte.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
pa
23
patrikr
530iA Touring -95
Hej!
Så på min 530iat Med nivåreglering bak så måste jag ta bort fjädern sedan dra ut kolven på stötdämparen och trycka tillbaka den sedan sätta till baka fjädern och dämparen medans jag håller den lodrätt.
eller
går det att montera den på plats sedan när de tre skruven håller fjäderfästet/lagerplattan fast kan man du lossa stor bulten på dämparen och dra upp stötdämparen och sedan med jämt tryck trycka ner den????

MVH
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.