|
|
|
|---|---|
|
Kom i går kväll till bilen och såg att blinkersen var på. Min slutsats var att det är larmet. Jag utgår i från att larmet tjuter och blinkar först ett tag för att sedan bara övergå till att blinka. Jag hittade inga märken på lås eller rutor så jag utgår att det var någonting annat som utlöste larmet än inbrottsförskök. Då börjar jag fundera och läga ihop 2 och 2. Var tvungen att byta batteri här om dagen för att det har lagt av när jag kom till bilen en kall morgon. Kan det ha varit så att det är larmet som har fått spel och tog slut på batteriet? Finns det något känt larmfel på BMW larm i Z3? Hur länge efter att larmet har blivit aktiverad blinkar bilen? Kan blinkningen uphöra pga låg batteri? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk | |
JohanOS |
Jag hade samma problem på mina nya Coupé.. En 02.. Batteriet var stendött en morgon, och det hjälpte inte med startkablar.. Men jag ska inte klaga, jag fick bärgare, samt hyrbil i 3 dagar helt gratis. Tacka vet jag svensksålt med BMW Service-card :) Dom bytte batteri på BMW iaf.. Ingen aning om det hade något med larmet att göra, men slutsatsen blir ju att Z3orna uppenbarligen har problem med sitt batteri. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Urdrag ur min dagbok från Mallis:2002-08-22 Kollar så klart efter BMW-bilar vart jag kommer .En E39 med samma M5kopior till fälgar som jag, stod vid området på en parkering i anslutning till poolbaren,rätt som det var började den larma,till synes utan anledning. Höll väl på med tut nån minut och blink i 4 minuter,men jag beslöt mig att slita mig från poolens sköna vatten och kolla lite närmare och fick förklaringen, två st. kasserade barnluftmadrasser från en närbelägen kontainer hade blåst mot bilen och orsakat larmet. Känsliga grejor tydligen. MVH Hasso Länk |
|
Larmet tjuter/tutar ca:5min och blinkar ca:30min. Detta gäller de flesta larm. De flesta larm reagerar på spänningsfall,fick erfara detta då jag lämna stereon på i E30n och slutsteget sög lite extra vid en tung passage. Vid batterifel(kraftigt spänningsfall) så kan larmet aktiveras,varit ute för detta då en cell kortade en mycket kall vinter(inte helt kortis,bara nog för att få ett spännigsfall)då gick larmet konstant och återaktiverades så fort larmtiden passerats,nog med ström för småförbrukare och larm,startförsök totalt släckte bilen. Så batteriproblemet kan ha startat larmet om detta var innan du bytte batteri. Henrik |
|
|
Tack for det! _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
och en fråga till. Om det slutar blinka efter 30 minuter, kan man då se om larmet varit i gång på ett annar sätt? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
Boki |
larm ska tuta 40-60sek o blinkers ska blinka i 2till4min o inte mer .blinkar det i 30min då är det fel på larmet. |
|
Boki OK,kanske var lite för gammal fakta om larmtiderna. Har ett -80tals(ev tidigt-90)i E30n och det har stått och larmat i ca:5min på en parkering,den tid det tog mig att springa iväg och köpa nytt batteri på,tjöt fortfarande när jag kom tillbaka. Hade även 2 olika larm på -80talet varav det ena tjöt 5min och blinkade i ca:30(tog tid efter jag monterat),det andra tjöt oxå 5min(kollade aldrig blinktiden,trodde det var samma) Har därför utgått från att detta var gällande ca:tider Z3c 4 ever! Du ska kunna se på blinkdioden att det larmat och vilken krets som orsakat det,lite olika beroende vad det är för larm,skaffa instruktionsbok. Henrik |
|
|
Henrik, menar du att det står i vanliga instruktionsboken eller måste jag har en separat bok till larmet ? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Bok till larmet,tror ej det står i den vanliga men kolla med BMW(om det är orginallarm). Henrik |
|
|
A long shot: finns den som PDF eller nåt annat som går att ladda ner? _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
Lasse H |
Problem med larmet i våra Z3 bilar verkar vara ett ganska vanligt fel. På Länk finns en hel del att läsa i ämnet bland inläggen i forumet. /Lasse H |
|
oj, det var visst bara tyska där...Tyvärr då kan jag inte det...;-( _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
Lasse H |
Synd, för det finns en hel del matnyttigt där för oss att läsa. Vad gäller larm så minns jag att larmet går om batteriet är dåligt laddat pga ett backupbatteri i larmet. O så är det en hel del prob's med en kontakt till huven som skall vara lite för kort så att larmet lätt kan utlösas. Fixas lätt genom att höja kontakten några mm. o så skall det finnas ngn kontakt till radion som ibland kan glappa lite o utlösa larmet. O så skrivs det sååå mkt mer om din o min bil... dags för en kurs i tyska kanske ? ;oP /Lasse H |
|
z3 c 4 ever>> du kan se om larmet utlöst även om det gått lång tid. Mycket enkelt. Titta bara på larmdioden under backspegeln:blinkar den frenetiskt, med kortare intervall än annars tyder det på att larmet utlöst tidigare. MVH /Dominik |
|
|
dominik, på Z3 finns inte den dioden på spegeln. Jag hade den i E39an så jag kommer ihåg vad du menar. I Z3 så sitter det liknande diod mellan stolarna...men den lysste inte alls efter att jag observerade att blinkersen gick på och antog att det var larmet som utlöse... Lasse: jag får väl ta en snabbkurs då ;-) _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.