AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
528

Montera Farthållare

mi
85
mikjo
525i M 01
Jag har forskat lite i att montera farthållare i min bil. Har nu hört att har man ASC och ABS är det bara att köpa spaken och koppla in den. Kablar ska vara framdraget och det skall fungera.Låter väldigt bra för att vara sant.Är det någon som vet om detta stämmer?

/Micke
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag är med intresserad av detta och man är lite bortskämd från min förra 525 som hade farthållare!
Nu vill jag med ha sådan i min nya bil!

MvH Bmw 4-ever
mi
85
mikjo
525i M 01
peter78w Jag har nu varit hoss BMWs reservdelar och fått till svar
att jag inte har allt framdraget utan måste köpa allt ting för ca 4000 - 5000:- (styrbox och spak mm.). Fick också reda på att dislarna har allt det där färdigt och behöver bara köpa spaken. Har också varit på BMWs verkstad och där tror dom att det fungerar att köpa spaken så fungerar farthållaren bara jag har ASC och ABS så ska styrboxen till det fungera med farthållare också.Så man får väl kolla om det finns något framdraget till ratten. Spaken var inte dy kostade ca450:-

/Micke
Låter lite för bra för att vara sant att bara köpa spaken, visst har man haft fel förr men jag gissar på att lite till behövs.

Det skall ju till en box som på min 6:a sitter mot torpeden på höger sida. samt lite brytare och sådant (utvöver styrenhet och vajrar mm.)

jag monterade i min 6:a så kanske där är lite ni kan se efter om ni redan har monterat,

Länk

Ps. det är gött med farthållare!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
mackan325
525TDS är har 'drive by wire' därav enklare montage. Vanlig bensin har som bekant gaswire, därför behöver du montera en extra styrdon + en vajerstump. Utöver det behövs en elektronikbox, spak och säkert lite kablage.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Enligt min gamla Tillbehörskatalog så har Tempomaten (farthållare) till 530/540i artikelnr 65 71 9 401 974 och kostade 3990:- (1994) Jag vill oxå ha!
mi
85
mikjo
525i M 01
Mackan325 Det är helt riktigt att man behöver allt detta. Har nu kollat och det är så att det bara är dislarna som det här fungerar på.

Tack för svaren
Micke
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om jag nu har fattat allt detta rätt så behöver man bara spaken för f-hållaren för att det skall funka på en diesel eller har jag fattat fel?

Joakim Eriksson
mi
85
mikjo
525i M 01
Japp det är riktigt. Som jag har fått allt förklarat för mig under dagen så har dieseln allt ordnat så det räcker med spaken för 450 :- så har du farthållare. Dom jag pratat med hade själva fixat det på en diesel så dom var säkra på det.

Micke
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
aha då blev man 450kr fattigare men då slipper man ju sitta och gasa hela jäkla tiden

Joakim Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.