|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag (eller min far och hans mek vän) Fixat bilen.. Och efter det att "vi" Bytt Huvudcylindern, efter mycket krångel, så funkar det så klart inte utan då så börjar det läcka under nere vid slaven... Så jävla typiskt asså! Så det var bara att Köpa en Rep sats för Slavcylindern (Motor Nord á 275:-) Inte det enklaste att montera, speciellt inte huvucylindern. Man bör/måste vara två och en lyft är ett absolut måste! Äkta BMW mekar klarar säkert detta galant.!. men för den mera oerfarne så hoppas jag dessa råd kan hjälpa! Lite strul kan man även få med ihopmonteringen av Slavcylindern igen.. Måste nämligen pressa dtillbaka en detalj.. ,men med lite tid så löser det sig =) Tänkte bara Avraportera detta problem =) Och får ni plötsligt fall av trycket i Kopplingen speciellt efter stark kyla.. kolla slaven först!! Tjo ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... | |
|
Tänk också på att de flesta fall av kopplingshydraulik problem uppstår för att slavcylindern ofta glöms bort när man byter bromsvätska med följd av att det samlas vatten som fryser när det blir kallt. Om man byter vätska regelbundet så uppstår inte dessa problem. ______________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC |
|
|
Koni: Nog därför det hände! Bromsvätskan såg satan ut! ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
| Min koppling tar långt ner......har provat att lufta men det blev inge bättre, dom jag pratat med tror på huvudcylindern men efter att jag läst detta så vetefan | |
|
Jag har också bytt huvudcylinder, man behöver armar som en bläckfisk, kopplingen var forfarande svampig så jag fick också byta slavcylindern. Jag har haft problem med luftning och den är inte 100%-ig än. Ett tips som jag ännu inte provat är att lufta "bakvägen" med en slang från luftnippeln på ett bromsok till nippeln på slavcylindern (efter att man pumpat ut oljan i slangen). Sen skall det bara vara att pumpa på bromsen och hålla koll på nivån i oljebehållaren. Någon som provat metoden? /Thomas |
|
|
Då jag bytte slavcylinder på vinterbilen för ett tag sedan gjorde jag som följer: Skruva dit nya cylindern , alla slangar och dyl. Lossa på locket till bromsvätskebehållaren , det är bra om det inte är för hög nivå. Sen tog jag en vanlig oljekanna fylld med bromsvätska och en genomskinlig slang. Pumpa på kannan så att det inte ligger någon luft i slangen. Anslut slangen till luftningsnippeln på slavcylindern. Öppna luftningsnippeln och pumpa på kannan tills du får kramp i tummen :-) Jag pumpade igenom ca 3dl i min och kopplingen blev kanon.... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Strandis: Jag skulle Kolla upp Slaven först då denna är billigare och lättare att byta.. har du hissat bilen och kollat på Slaven?? Dom kan läcka lite, ytterst lite och då så får man inte fullt tryck i kopplingen. Nu när jag bytt så tar kopplingen långt ut istället! Men det är ju mera normalt inte som tidigare iaf då den högg direkt nästan.! Sen märkte jag att efter luftningen så måste man pumpa mycket på kopplingen så trycket återigen byggs upp, inte att glämma detta! Nu idag så känns de trycket uppbygt igen! Så det tar ett tag! Tjo ______ Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
| Tycker min koppling känns bättre i dag ???? hajar inge, lagar BMW sig själv eller???? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.