|
|
|
|---|---|
roine blom |
jag undrar hur feta däck jag kan sätta på min 328-99 innan det tar i skärmkanterna jag tänkte även sänka bilen nån som vet vart jag kan göra det så vore jag tacksam helst i sthlm trakten. roine |
|
BMW använder 255/35-ZR18 som bredaste godkända dimension till E46. Fram är dimensionen 225/40-XR18 om jag inte missminer mig. Roine Blom. Coolt då kan du använda Joey Killer som artistnamn! "Roine Blom från Furuvik utan nån hit och utan publik" -Uggla |
|
|
Bjoerk, XR? Du slant på tangenten va, eller har jag missat nåt? :) Länk |
|
|
Hej Roine! En parameter som du måste ha i åtanke när det gäller däckdimensionen är inpressningen (ET) på fälgen. Det ska utan problem gå att montera 255/35*18 bak och 235/40*18 fram (eller liknande) om inpressningen är rätt. En kollega försökte montera 255/35*18 bak på BBS RC på sin 330Ci. Om jag inte missminner mig ändrar de däcken inpressningen med totalt 14 mm, men han sade att det tog i. Vet dock inte hur sänkt hans bil var. Hoppas detta gav dig ngt. MVH Tobias |
|
|
Rättelse: Det ska självklart stå att fälgen spårvidden och inte som jag skrev att däcken ändrar inpressningen. Får helt enkelt skylla på att det är tidigt... :) MVH Tobias |
|
roine blom |
tack för svaren jag hoppas att dom fälgarna som jag har köppt passar det e y kryss fälgar 255-40-17 235-40-17 hadde inte tid att tveka när jag fick dom för 4000 spänn med hyfsade gummin "billit tycker jag" roine |
|
Roine: Vilken typ av bil har fälgarna tidigare suttit på? MVH Tobias |
|
| Anders S: Du har inte missat något, jag slant på knapparna. X och Z sitter grannar på tangentbordet :-). | |
| BMW:s originalfälgar har en inpressning på över 50 när 255:or skall användas. Originalinpressningen på E46 är 47 vilket innebär att spårvidden minskar. | |
|
:) Mvh Anders S. |
|
roine blom |
tjena tobias fälgarna har suttit på en trans am samma bultmönster har ja hört roine |
|
Roine, kolla noga på fälgarna och leta efter en märkning som består av bokstäverna ET eller kanske IS, samt ett tal efter dem. Kan exempelvis de ut så här: ET22 Det betyder att inpressningen är 22mm. Märkningen brukar finnas ingjutet eller instansat på baksidan av fälgen tillsammans med en del andra uppgifter om diameter och bredd etc. Jag skulle misstänka att de fälgarna som du har fått tag på inte passar pga att "Jänke-bilarna" brukar ha ett ET relativt nära 0! Du måste även se till att navhålet är av samma storlek för att de skall passa! Rätt bultcirkel räcker tyvärr inte. Med så breda bakdäck är det tveksamt om du kan ändra ET speciellt mycket. Rent lagligt måste du hålla dig till de ET-mått som BMW har typat in för däck-kombinationen pga bilen är helbilsgodkänd. Kan kanske bli problem med försäkringsbolaget om det skulle hända något med "fel" däck... Mvh |
|
roine blom |
tjena har snackat med killen som hadde däcken dom har tydligen suttit på en bmw 735 -90. hoppas att dom passar anars e det bara att leta vidare.tack för svaret. roine |
|
735:an har inte rätt ET, den har ET 20mm. Din bil har ET41-47. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.