|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 530 -88 och jag undrar vad det är för oljud i motorn. När man kör med bilen eller den står på tomgång så låter det inge men när man slår av och just innan motorn stannar så slammrar (rasslar) det till. Då tänkte jag om det är kamkedjan som är slut och det är den som låter eller vad kan det annars vara? Någon med liknande problem? vore tacksam för en lösning på problemet. MVH Daniel | |
|
Om kedjan borde spännas/bytas så hade det nog rasslat hela tiden. Har läst ett svar på en liknande fråga en gång, men minns tyvärr inte vad där stod :( Kan det vara katen som skrammlar till? Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Sök äldre inlägg.0 Låter som bottenstocken i växellådan är "slut"! Mvh |
|
|
Johan B, om nu det skulle vara växellådan borde de inte vara oljud hela tiden när man kör då? eller vad tror du. MVH Daniel |
|
|
Dåliga lager i bottenstocken brukar ge just de symptom du beskriver. Behöver inte märkas när man kör. Använd sökfunktionen "sök inlägg" längre upp och skriv "bottenstock", så får du upp en del att läsa. Mvh |
|
|
Tack johan b Hitta en massa att läsa där med samma symtom. MVH Daniel. |
|
|
Hej hej, Läste de andra inläggen men blev inte klokare för det. Har i princip samma sak på min: Går tyst o fint o inga missljud. Men när man väl stänger av motorn så rasslar det till under bilen i ca 1 sek. Vad göra? |
|
|
Svante e, i min är det nog växellådan för jag provade nyss att ha kopplingen nedtryckt och ettans växel i, sedan vred jag av nyckel och då var det inget missljud dvs axlarna i växellådan står helt stilla så då måste det vara det, prova det du med MVH Daniel. |
|
|
Johan B, vad tror du är det bara å köra eller ska man repa? MVH Daniel |
|
|
Svårt att säga utan att höra i verkligheten. Den kan nog gå rätt långt innan det blir akut... Tveksamt om det är ekonomiskt försvarbart att reparera växellådan på en så gammal bil, en "ny" från skroten blir nog betydligt billigare. Mvh |
|
|
Ett litet förtydligande: en "ny" växellåda från skroten alltså! Mvh |
|
|
Dalle> Hur menar du? Förstod inte riktigt ditt resonemang. Kan du förklara? |
|
|
Om du ha växellådan i friläge å slår av bilen då kan oljudet komma från växellådaneller motorn. men om du har ettans växel i å kopplingen nedtryckt å slår av motorn, komme det då inge olud så ä det ju växellådan som låter men kommer det ännu ett oljud så måste de ju komma från motorn, eftersom växellådans axlar inte snurrar. MVH Daniel |
|
| Aha! Ok, så inget ljud från lådan,, motorknas. Fortfarande ljud från lådan, lådhelvetet är knasigt då eller? | |
|
Kan det inte vara ngn lös värmeskyddsplåt till avgassystemet då? Som rasslar till precis när motorn varvar ner? den rör sig ju mera då. |
|
| sök äldre inlägg med ordet "ingångslagret" så hittar du kanske tips som stämmer. | |
|
SvanteE Precis du ha förstått de korekt =)) MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.