AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
13.469

fel koppling med startkablar

ka
53
kami
528IA limosine -98
hej på er! jag undrar vad kan hända om man kopplar fel minus och plus vid starthjälp?,jag har nämligen hjort det
om
5
omer
523 iSedan -00
Om bilen startar som de var förr, då har de inte hänt någonting.
Då förstörs batterien direkt ifall det var nåt fel med de du gjorde.

Ömer Tas
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har du tur så har nog ingenting hänt, det som kan hända är ju att batteriet tar stryk eller kablarna till det om du använde startpolen i motorutrymmet (har själv batteriet under baksätet).
Annars blir det ju som en kortslutning och då sjunker ju spänningen så jag tror inte att några andra komponenter i bilen tagit skada.
Däremot ska man akta sig för gnistbildningar då det ofta kan uppstå spänningsspikar som kan slå ut elektronik som inte klarar högre spänningar än t.ex 16 V men även högre.

Håkan Hagelkvist
om du kortsluter ett bilbatteri så kan extrema strömmar uppstå...räknade på det i skolan, vet inte hur många Ah jag räknade på, men ca en 700A +-100A, beroende på Ah talet på batteriet, kan utvecklas om man kortsluter ett bilbatteri!

så om du kopplar fel mellan 2 batterin vid starthjälp så kanske startkablarna smälter p.g.a den höga strömmen, och har du riktig otur så kan bilens elsystem ta skada....

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du kopplar fel borde väl huvudsäkringen till batteriet gå sönder och inget mer händer?

Länk
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Njae, säkringen behöver inte gå, strömmen kommer ju bara att gå emellan startkablarna. Däremot skapar du en seriekopplad kortis och precis som Bmwfreaken säger får du en massa ström genom startkablarna (24 volt samt all kräm i bägge batterier genom kablarna).

Farorna är gnistbildningar, strömspikar (spänningen i bilens elsystem sjunker förmodligen omedelbart till 0), samt om du jordar eller kopplar någon annan stans än på batteripolerna kan någon av bilarnas elsystem ta skada.

------------------
Always Diesel
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Generators dioder åker åt fanders i de flesta fall.

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Hur gick det Kami??

MvH Bmw 4-ever
Deliq
I värsta fall kan ett batteri explodera om det kortsluts. Har sett exempel på där syran i batteriet stänkt iväg nästan 40m !! vid en sådan explosion.
Lyckligtvis råkade killen som tappade polygripen över polerna inte stå ivägen för denna kaskad.
Förhoppningsvis har dålig kontakt vid startkabelklämmorna och/eller hög kabelresistans i kombination med hög inre resistans i batteriet räddat dig och bil någorlunda, annars tror jag som Hasso att dina dioder tagit farväl.

M V H // Deliq

Aktuellt fordonsbestånd:
Länk
nyligen såld:
Länk

*** Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss ***
ka
53
kami
528IA limosine -98
det gick bra med bmw'n men ABS lampan lyser nu på mercedesen
frågan är vad som har hänt? kanske styrboxen har pajat eller säkringen om det finns något sådant!
155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
När man kortsluter plus till minus och minus till plus mellan två 12 V batterier lär det bli en ganska kraftig kortslutning och det skulle kunna komma upp till en ström på vad batteriet max orkar prestera och det lär vara mellan 350 till 400 Ah på denna batteristorlek som vi talar om och vid omgivningstemperatur på ca 20 grader. Spänningen lär ju då rakt sjunka i botten och max nå några få volt i detta läge och då minskar ju strömmen ytterligare pga. att spänningen sjunker.
Mät spänningen när du drar runt startmotorn t.ex. då ligger spänningen runt 10 volt och det flyter en ström på ca 80-100 A på en normalstor motor.
En kraftig smäll blir det ju men strömmen flyter ju endast mellan startkablarna och de två batterierna.
Men strunt samma BMW:n funkar ju, skit i Mercan

Håkan Hagelkvist
Säkringen till ABS:en gick sönder på min farsas bil när han gjorde samma fel.
Paap Reeder
Hej!
På min 750/E 32 sitter det en metallsäkring typ 200 A på + kabeln alldeles efter polen.
MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.