AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
922

Tändstift turbo?

Turbobeamer
vad ska man köra med för tändstift till en M20 2,5 med 0,6 bars laddtryck? Går det bra med orginalstift eller ska man använda kallare stift? Är det nån som har nån beteckning som passar. Kollade på NGK platinum med värmetal 6, alltså 1 nummer kallare än orginal men hittade inga som passade.
Om du ska testa dig fram, börja då från det kalla hållet. Så att du inte får glödtändning. För det är inte så roligt med turbo...
Turbobeamer
Ja, man får väl börja med att sänka mot ett nummer kallare stift. Vad kör ni andra med för stift?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Jag laddade 0,9 i min M20 och jag körde med orginal stift. Inga problem för mig iaf.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det kan vara till någon ledning så har gamla SAAB 900turbo ett nummer kallare stift än motorerna utan turbo.

Jag skulle hellre ta problemet med att stiften blir för kalla än att de blir för varma!
Sotar stiften igen kan man byta till ett nummer varmare stift, sotar även de igen kan man byta till ytterligare ett nummer varmare...

Om stiften överhettar kan du i värsta fall få allvarliga motorskador!

Alltså bättre att börja med för kalla stift och "jobba sig uppåt" än att göra tvärtom!

Mvh
Pu
112
PutteJ
M535i -85
Hr vet man om man har ett för kallt/varmt stift? vad är det som händer ..går den bara allmänt dåligt eller går den inte alls?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lättast är att titta på hur stiften ser ut efter lite körning!
Här är bra bilder och förklaringar:

Länk
Länk
Länk (sidan 9)

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.