AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.392

Värde baserat på årsmodell?

Sida 1 av 2
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hur mycket tycker ni att årsmodellen gör på värdet?

Om man exempelvis har två bilar, kan ta två 750 E32:or som exempel... Samma mätarställning, samma utrustning, samma skick, enda skillnaden är årsmodellen. Hur mycket billigare ska t.ex. en -88 vara jämfört med en -92?
Skillnaden är ju bara att den äldre bilen funnits till några år längre, i övrigt är bilarna identiska...?

Synpunkter? Egna jämförelser?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Nja...
Lite uppgraderingar görs ju under åren.
Man brukar ju säga att sista årsmodellen av en bil är den bästa.
Svårt att säga nån summa på värdet i ditt exempel men 10-15000:-?

Automat är bekvämt
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det beror sig på vilka ändringar som gjorts under årens lopp. Om motorn eller detaljer i motorn är utbytta på den senare modellen så höjer det så klart en del. Eller på exempelvis E30 som fick nytt utseende 1988, bilar äldre än 88 tappar i mina ögon mycket i värde, då jag tycker att de är bra mycket fulare.

Men årsmodellen är INTE det viktigaste när jag köper bil. Skick, dokumentation och pris är de viktigaste aspekterna. Lite extra är jag dock redo att betala för den "sista" årsmodellen, samt att jag drar av lite om det är den första.

Hur mycket det rör sig om i kronor är svårt att svara på, men om man jämför en 525i -88 med en från -91 så kan den senare betinga ett 10-15k högre pris pga den avsevärt modernare motorn.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Om man jämför mkt fina felfria pärlor med dok 15000-20000 mil av 750 modellen skulle jag tro att max 35000 för -88 och 55000 kr för en 92-93.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker att 35.000 kronor är lite väl lite för en riktigt fin 750i från -88. Skulle det vara en riktigt fin -88 så skulle jag kunna ha betala 45.000 kronor om jag inte hade köpt min dvs. Ju bättre utrustning är ju givetvis bättre. En fördel som med 750i 06/90 och framåt är att elektroniken blev lite stabilare och en del ändringar gjordes. Jag har varit och tittat på 750 från 25-35.000 kronor och tycker att man kan få bättre om man lägger till några tusenlappar extra istället för att lägga de på reparationer och liknande. Ok, det finns säkert fina 750 för 35.000 kronor, men jag tror knappast en entusiast säljer sin pärla för 35.000 kronor. 750 för 35.000 kronor kan man lätt hitta och speciellt sånna som inte är fräscha heller. I Tyskland så är karrossen fräschare vilket är en fördel. Jag har sett nära på exemplar för 2000-3000 Euro och tycker att det är bättre att lägga till några extra tusenlappar för det gör verkligen skillnad. Ju billigare desto skummare tycker jag. Speciellt när man får en 750 för Volvo 240-740 priser, då tycker i alla fall jag att det har gått lite långt. Det är klart att det kostar, är man en "handy-man" så kan man gärna köpa "bastler-autos", men det brukar vara ganska allvarliga grejer då. En fördel med de billiga 750 är att man kan köpa dem och plocka ner i delar, för vem vill egentligen lägga pengar på en riktig rishög som knappt startar när man kan få en ganska bra för samma pengar + dyra reparationer. Jag tycker att E32 börjar bli en mer entusiastbil, om man bortser från de allvarligaste bruksåkarna då. Bara bra om det försvinner risexemplar så att de blir mer "unika". Det kommer givetvis att dröja ett bra tag. Själv trivs jag i 750 helt utmärkt, vad jag inte förstår är att många verkligen vill nervärdera E32:or kraftigt (speciellt 750), vilket är synd. 750:ins motor tycker jag inte är ett dugg fel på, det är en fantastisk motor. Den som har en 750 och inte har en minsta respekt för bilen och framför allt motorn borde ju verkligen inte ha en sådan. De är precis som en tysk 750-vän säger: "De har inte förtått vad det är för bilen som de äger."
Jag tycker inte att man ska nervärdera en bil för att man tycker att den är t.ex dyr i drift. Tänk istället på vad det är för bil du har. Det är i alla fall inte många som du möter varje dag som har en V12 under huven. Visst, det kommer att finnas rishögar som är billiga i inköp. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att åka ner till Tyskland och köpa en 750 för 1000-1500 Euro och tro att den kommer att fungera perfekt. Jag vet också att många tyskar vill bli av med dem pga att de blir så dyra att reparera om det händer något allvarligt. Jag var ned med min kompis som köpte en M5 E34, pratade med handlaren om han hade haft någon 750 som privat bil. Ja, fick jag som svar, men han sa sedan att den var för dyr i drift. Underbar bil sade han, men skatten och försäkringen var välidigt hög.
Alla har rätt att ha vilken bil de vill, men det är faktiskt tråkigt att de exemplar i dåligt skick med pundare bakom ratten. Kan man inte spara undan lite pengar till en sådan bil så kommer den för eller senare att bli lidande tyvärr.
Det värsta som jag någonsin har sett när det gäller 750 var en långversion som uppsprayad, jag vet inte om jag vill säga "rollad". Skinnet hade de tejpat på lite olika ställen, samt det stod en massa ölbackar på skinnet. Någon hade spillt något klet på sidorutorna, något svart klibbit. Originalfälgarna (sallat-teller) var kraftigt kantstötta och däcken var inne på korden (kanske inte det mest störande). När pundaren kom till bilen och startade motorn så gick den ojämt som fasen, jag kan nästan tro att den gick på nödprogrammet. När han åkte därifrån så lät det konstigt och luktade förjävligt, något starkt, värre än en gammal Ford kan jag lova. Jag räknade alla oljefläkarna som den hade lämnat efter sig, ca 30 stycken. Mest framme vid motorn, sedan var det några vid växellådan och bakaxeln. Var ingen trevligt syn med andra ord. Det är då det är så jobbigt att höra att liken nästan ska kosta lika mycket som de fina exemplaren. Det konstiga är att pundarna ändå ska åka runt i bilen när det rapplar och sprida ut en massa skit för andra BMW. Jag hörde någon säga när den åkte: "Vad är det som luktar? Jo, det är den där jädra gamla BMW:n." Är det NÅGON som håller med mig i detta resonnemanget?

//Schnitzer
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ok då, jag ändrar mig från helpärlor till mkt fina "felfria" 750 med troliga 15000-20000 mil på mätarn. dvs inte unikt fina utan de fina Bmw 750 bilar som rullar nu i Sverige. Det går en mkt fin -93 "max utr" i Dalarna som ägarn kan tänkas sälja för 75000 kr men jag tror att den blir svår att sälja för mer än max 60000 kr så då behåller han bilen vilket han gör rätt i. men en tidig E32 750 är nog mycket svår att sälja för över 40000 kr.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, om jag vore han så skulle jag också behålla, speciellt den årsmodellen är ju inte fel.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Schnitzer, jag håller med om alltihop. Men när jag skall köpa bil, kommer jag aldrig gå med på att betala några överpriser. Men det är ABSOLUT inte bra att E32 har blivit så billiga, det hade varit bättre om det var som i USA där en 750i E32 säkert kostar 10-15.000 dollar. Om bilen är värld mer kommer de inte i fel händer, och de sköts bättre. Det är tragisk när idioter som knappt vet vad det är som de kör köper E32:or och kör omkring och missköter dem, vinterkörning utan att tvätta bort saltet någon enda gång. Det finns ju folk som köper dessa bilarna som någon sorts statuspryl, och och bara glider omkring som "king of the road", men inte varken kan eller bryr sig något om bilen. Detta börjar också hända med E38, men de är nyare och har inte börjat se risiga ut än. Men, trots allt, jag kan vara glad, jag har aldrig sett någon riktigt dålig E32, som så den lång-modellen du beskiver, och det är jag glad för.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag nervärderar inte 750 modellen men E32 överlag har ju "röda" prislappar nu. Tycker dock att 750 91-93 samt 730/740 V8 modellerna är de som är värda mest av E32. 91-92 av 735 som god två, sedan följer 87-90 av 735/750, och billigast blir väl 6 cyl 730.
Jag har ju själv gett 55000 kr för min E32 (det begärdes 75000 kr i våras för den) men då är ju bilen i mkt bra skick med "nybils" känslan kvar. Men jag har fått den bil jag letat efter i 6 mån, jag tyckte att det var värt att lägga till 15000 kr jämfört med ex en bil jag tittade på tidigare det var en full utr 735 -91 för 40000 kr i bruks skick. Jag tycker att V8 samt givetvis V12 går så mkt bättre än den något "träiga" sexan.
Såg en risig 735 87-88 parkerad brevid min bil härom dagen, det var en så stor skillnad att det knappt verkade vara en bil av samma modell så jag tog ej illa vid mig för det. Ovan nämda risiga 750ial står nog snart på skroten förhoppningsvis.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
J.L: Håller med dig, inte roligt att ha E38 då priserna kommer ner ännu mer och pundarna tar över.

Det finns en till som har en 735i E32, är ca 6 km från där jag bor. Den låter det inte bra ifrån bakaxeln när den åker iväg, det är något metaliskt ljud, nästan skrapljud, nästan så det skär i öronen. Har lite bucklor och repor. Oljetråget körde de sönder en gång hörde jag och den tyker svart och lite blått när man ligger efter den när de trycker kick-down. Det lägger igen hela sikten.

//Schnitzer
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Otroligt synd att fina bilar som E32 och E38 drar åt sig skumma typer som ägare. Man lider när man ser dessa bilar misskötas. Dessvärre drabbar ju sånt här alla bilar, både "fina" som vanliga, tex. finns det massor av skabbiga, äldre Mercedes S-klass bilar, och det smärtar alltid i hjärtat när man ser en sådan.

BMW CS #5139
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Schnitzer;...jeg holder med dig !

Hvad der er ved at ske med E32, E34 og E38 i relation til mishandling af respektløse typer (pundarna) er måske en tragedie. Hvad der er ved at ske med E36 er intet mindre end en katastrofe..."styling"...vinger, spoilers, gadgets....det har ingen rationel ende !

Freude am Grazat fahren !
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tycker inte att det är fel med viss styling, men om det ska vara styling så är det viktigt att det görs på ett bra sätt. Jag vet massa typer som har "raggar-stylat" (som jag brukar kalla det) en del BMW. Bl.a en E28, den fick sig en kvalitetsänkningssats, vilket var bra, men bara att han åkte runt med originalfälgarna, då ser det inte lika bra ut. Annat rappligt är när dem tonar rutorna, drar på fula dekaler och åker runt i stan med nerdragna rutor och kör så basen dånar samtidigt som en öl-burk sticker ut från alla fönsterrutorna. Det är väldigt synd att förstöra bilen med "ris-tuning". Något som också är hemskt är när bilen är helt original och har svarttonade bakljus och toning på rutorna. Inget fel med att ha det men kombinationen måste vara rätt då, t.ex gärna kombinera med större fälgar än original. Det har gått ganska långt detta tycker jag, eller så är det bara den här "raggar-kulturen" i Värmland som finns.
Jag skulle vilja montera på ett AC-Schnitzer-paket på min bil eller en Alpina spoiler längst fram, men om jag ska ha det så passar det inte med t.ex originalfälgarna, tonade rutor, hemmasprayade bakljus och massa dekaler på hackspättar. Det blir inget bra resultat. Många förstår säkert vad jag menar. 30 Granar i backspegeln är också rena traktorfasonerna.

//Schnitzer
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag vet att riktiga raggar bilar (från Usa) blivit dyra. Då får en gammal S-klass eller 7-ser duga, (mer pengar kvar till öl och cd-spelare) Så resonerar nog dom. Bilarna hålls igång med minima av service mm. När en skaplig Valiant med 145hk sexa betingar högre pris än en 750 i bruksskick så väljer väl "blöjraggarn" V12 istället. Ser dock inte så många "raggar" E32 i övre Dalarna, där verkar Mb S-klass vara mer vanliga bland ovannämda klientel.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Njut av era 7-seriebilar! Om några år är dom inte värda någonting. Att det skulle ligga något slags samlarvärde latent är bara en dröm, se på äldre stora BMW. (E3 och E23). Jag har själv nyligen köpt E32 och tycker att det är en kanonbil. Men som sagt,pengar på banken är det inte.
Förresten ,"skumma typer" ? , det är väl sådana som oss!!

Salesman
Det är väl snarare så att ägarklientelet kommer att förflyttas från "raggare" till mer entusiaster i takt med att antalet bilar sjunker. Priserna kommer nog att gå upp lite då för riktigt fina bilar men något samlarvärde blir det nog inte att tala om på länge.
Fina exemplar av E3 och E23 stiger ju allt mer nu, i förhållande till vad dessa bilar kostade att köpa nya så ligger de runt 30% av nypris för ett bra (men inte mint cond!) E3 exemplar, så man kan ju inte säga att de är värdelösa.

Med "skumma typer" menar de nog såna personer som inte vet nåt om bilen och tagit sig vatten över huvudet med driftskostnader, bilvård osv samt förstör och behandlar bilen på ett allmänt respektlöst sätt.

//Sniffer
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Salesman: "Förresten ,"skumma typer" ? , det är väl sådana som oss!!". Då syftar du INTE på dig själv eller? Då är vi andra "skumma typer" som pratar skit om våra egna bilar och nervärderar dem, samt pratar om att de inte är värda något om några år. Det är väl du som är en av de skumma typerna då. Jag förstår inte hur du kan prata om att E32:orna inte är värda någonting om några år, du måste verkligen vara ett riktigt "E32-Fan". Jag pratar inte en massa skit om min egen bil, som entusiast så gör jag tvärtom. Det ligger mycket i det som sniffer skrev.

//Schnitzer
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Oj Oj!

Ömma tår!

Akta er för att skriva något med en liten glimt i ögat. Då får man skäll av Scnitzel.
Här är det haussning som gäller.
I svennes ögon är jag förmodligen en "skum typ" som ids hålla på med gamla BMW bilar.
Tror ni att era E32:or är pensionsförsäkringar , eller?

(Fy skäms nu är jag negativ igen!)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Personligen tror jag inte att E32 kommer sjunka så mycket mer i värde, att man kan köpa en fin 750i för 20.000 kr om 5 år är bara skitsnack, en E32 för 15-20.000 är skrot och har säkert haft 20 ägare, rost överallt, slitet skinn och aldrig någonsin vårdad. Jag vet att min bil är värd kanske 40.000 kr, egentligen borde den kosta mer, men så är det. Bara för att dessa bilarna numera inte har något större ekonomiskt värde behöver man inte köra ner dem och missköta dem som betrakta dem som skrot. Egentligen är det ju en av världens bästa bilar, den har bara blivit lite till åren.

BMW CS #5139
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Salesman: Det du skrev var inte något med en liten "glimt i ögat", vad menar du egentligen? Vad får det för gott om alla E32-ägare är skumma typer? Jag ser inte ner på min bil för att den inte är ny längre, det är fortfarande en lyxbil med hög kvalité, utrustning och prestanda som utklassar de flesta moderna bilar. Jag förstår inte hur man kan äga en sådan bil och samtidigt vilja nedvärdera den och säga att den är gammal och snart värdelös. Jag är berättigad att ha en egen åsikt om de som missköter såna bilar.
Sluta skriva såna dumheter som "Akta er för att skriva något med en liten glimt i ögat. Då får man skäll av Scnitzel." Du har vid denna tidpunkt gjort endast 18 inlägg på forumet och verkar inte besitta några större sakkunskaper i E32 frågor.
Du måste klara av att ta lite kritik och inte börja med en massa osakliga utsvävningar och söka psykologisk uppbackning från andra forumbesökare (utmåla mig som en gnat-tant).

//Schnitzer
Skulle misstänka att om 10år(ungefär)så har 3,5,7ser från sent -80tal ungefär samma status som 3,0 02 och e21 har idag,det betalas för mycket välvårdade ex,bruksskickbilar antingen restaureras eller används tills dom skrotas eller blir reservdelsbil,dom riktigt nedgångna exen skrotas eller rostar bort .
Denna diskussion som nu föregår kommer(för oss som är kvar)att handla om E38,E36och E34 (E39?)istället.

Detta är vad jag tror iallafall.

Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.