|
|
|
|---|---|
|
Jag har inte funktionen att när man lägger i backen så vinklas sidospeglarna ner. Finns det någon som har pulat med att fixa detta på sin E34? Är det överhuvud taget möjligt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den funktionen ska visst bara finnas i kombination med elstolar,säger de lärde, samma elektronikenhet används eller nått sånt. MVH Hasso Länk |
|
För elstolar krävs väl ingen speciell elektronikenhet? Är det inte så att det krävs att man har minnesfunktion på elstolarna? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag har också intresse i denna fråga, synd att det inte går att beställa denna super funktion separat. | |
|
Hur svårt kan det vara att själv konstruera en sådan funktion? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Bör gå och fixa med ett par tidrelä som kopplas in efter styrknappen på speglarna som aktiveras en viss tid nedåt när backljuset tänds och en viss uppåt när backljuset släcks. Hör med någon elektriker som du känner men nog tycker jag att det verkar lite för mycket jobb för en sådan simpel funktion även om tidreläerna kanske kostar en bit under tusenlappen Håkan Hagelkvist |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nog som du säger Jeppe.Funktionen i säg själv är kalas. Men nånstans måste ju minnet till stolarna lagras undrar om inte elrattens minne är involverade i detta minne också har jag för mig jag läst om nånstans. Visst kan man säkert konstuera ett egen funktion med relän från tex backljuset, men då tillkommer ju problemat att spegeln ska komma ihåg var den stod innan den ändrade sig, så utan minnesfunktion så är det nog ganska döfött. Och få till nån stabil funktion med tidrelän är nog en hel del bökande, då det finns många olika med olika öppningtider och slutartider beroende hur brytande kontakterna ser ut.Och sedan är de nog temperaturkänsliga så det kan strula med funktionen där osså.??? Men idé är självklart en poäng och säkert genomförbar,skulle kanske kunna få dit ett par microswitchar som gränslägesbrytare?? MVH Hasso Länk |
|
Hade just detta på 528an och jag vill minnas att det satt i carmemory enligt BMWs DIS enhet och tog upp minnesplats. Vet inte men jag gissar skarpt på att det bara är att köpa till delar, typ plug & play och koppla in. Min hade i allafall rattminne, speglar och stol på 3 minnesplatser i dörrsidan, och hö spegel vinklades ner när man lade i backen. Nu är den bara ett minne blott.... MrMonzen |
|
|
Det finns möjligtvis ingen är på forum som jobbar på BMW och kan kolla upp det? |
|
| På e34 sitter minnesfunktionen för backspeglar, ratt och stolar i förarstolen. För att få funktionen med vinklande högerspegel vid backning krävs således elstolar med minne och backspegel med minnesfunktion (det är någon form av potentiometrar för detta). | |
|
Dvs. eftersom jag inte har elstolar kan jag glömma det?! |
|
|
Ja. (Fast en duktig hemmapulare kan säkert smida ihop något som får backspegeln att vika ner vid backning. Men att få den tillbaka till samma läge när sedan backen läggs ur är svårare.) |
|
|
Hasso är det inget som hindrar speglen så skulle det inte vara några problem med två justerbara tidreläer där du ställer både nerdragningstiden och uppdragningstiden på millisekunden när. Menar du att det sitter någon mer avanserad lägeskännare som känner av var speglen stod från början. Vad händer om du håller fast speglen i nerläge någon sekund när den vill börja dra upp? Går den verkligen tillbaka till ursprungsläget då? Satt och lekte lite med reglaget och räknade och det verkar faktiskt funka på tid bara du inte drar speglen i botten för där kuggar den över och hoppar tillbaka en bit. Speglen drar bara ner har jag för mig och inte in också väl? För då verkar det bli komplicerat men det tycker jag att det skulle vara ändå bara för att få till denna lilla funktion. I med backen tillbaka med högran på ratten den andra på reglaget som alltid står på högerspeglen så är det bara att börja backa!!! Håkan Hagelkvist |
|
|
Minnet håller reda på speglarnas (liksom stolarnas och rattens) position via de 2 potentiometrar som finns i respektive spegel. Se länken för mer info; Länk |
|
|
Det var som f.. Den ställer alltså även speglarna efter föraren. Gäller detta backspeglen inne i cupén också? Jag undrar dock fortfarande vad som händer om man stoppar speglen. Håkan Hagelkvist |
|
|
Minnesmodulen håller koll på sidospeglar, ratt och stol (en dj_la massa kablar under förarastolen......). Om du med våld stoppar en minnesspegel i en bil med elstolar med minne går den sedan till rätt läge efter att du släppt den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.