|
|
|
|---|---|
Mattan |
Slår dom på me automatik eller? Man e van från andra mindre intressanta bilmärke att dom har on/off knapp! Är osäker på om jag har uppvärmda. |
|
De slår på sig automatiskt. Beroende på yttertemperatur anpassas effekten i flera olika steg. Temp.sensorn för uppvärmningen sitter i högra kylluftskanalen i spoilern (i den vänstra sitter temp.sensorn för färddatorn). Mvh |
|
|
För övrigt är det inte ovanligt att värmeslingorna i spegelglaset är trasiga! Pilla bort spegelglasen genom att lite försiktigt ta en skruvmejsel eller motsvarande och bänd bort spegelglaset från själva backspegelhuset (sitter med plastclips). Sitter det en liten elledning in i glaset skall de vara elluppvärmda! Bara att trycka dit dem igen efter att du har kollat. Mvh |
|
Mattan |
Tack.Härligt me raka fina svar. |
|
Johan B: Jag har ej uppvärmda speglar. Tror du att man kan köpa dessa speglar med värmeslinga och använda dessa istället. Bör ju vara lika infästning. Samt koppla in på av/på till bakrutevärmen? Eftersom jag inte har färddator, således inte temp.sensor. /En funderande Henrik. Mvh Henrik. |
|
|
Henrik, ingen aning! Låter som om det kräver rätt mycket pill med kabeldragning för att få det att funka bra. Men är man händig så.... Kolla om du har teperatursensor i högra kylluftkanalen eftersom det är ett helt fristående system från färddatorns. Jag TROR att alla svensksålda E36:or har eluppvärmda speglar från fabriken. Kan vara så att båda glasens slingor helt enkelt har gått sönder (relativt vanligt på lite äldre E36:or)! Då borde det räcka med att byta ut glasen! (om inget annat är trasigt) Mvh |
|
|
God tanke! Den är iaf. sv. såld... ska kolla om det finns kablage. Tänkte inte så långt själv att de kan vara trasigt på båda sidor. Läste ett annat inlägg av dig, Johan B. Du tror att en spelgel kostar runt 500:- Stämmer detta är det ju idioti att lägga 1000:- på speglar på en 12år gammal bil... Mvh Henrik. |
|
|
Jag är osäker på priset, men jag har för mig att de kostade något åt det hållet när jag skulle byta ett glas på min förra bil (en compact). Mvh |
|
|
När jag köpte min 328:a så var bägge värmespeglarna ur funktion, jag tog bort dom och mätte på värmeslingorna och konstaterade att dom var avbrutna, dvs brunnit av. Då hade min dock endast rullat 5900mil och eftersom jag köpte den på BMW så hade jag 1års beg.garanti som fixade problemet. Jag har sett ngt tekniskt inlägg om hur mycket speglarna värms upp vid olika temperaturer och jag minns att dom har värme till viss del ända upp till +25! vilket förklarar att slingorna kan brännas av efter en relativt kort tid. I somras kopplade jag ur kontakterna bakpå speglarna så att dom inte skulle vara på i onödan, jag funderar på att fixa ngn liten strömbrytare att koppla in i serie med speglarna så att man kan stänga av dom helt på ett enkelt sätt. Givaren i höger bromsluftkanal styr tillslaget av spolarmunstyckenas värme. Jag är ganska säker på att speglarna har spänning på sig hela tiden(i alla fall på min) oavsett yttertemperatur, spegeln reglerar strömstyrkan av sig självt, dvs hur varm den ska vara. Det finns förmodligen ngt ingjutet temp.beroende-motstånd i den lilla plastklumpen som sitter på spegelns baksida. Mvh/ Micke t |
|
|
Johan vet du om det är standard på svensksålda e46or? Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
Tror att det ingår i "kaltland ausfeuhrung", som alla svensksålda bilar borde vara utrustade med. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.