AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
629

Stötdämpare E-46

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Jag funderar på att byta till kortare Bilsteindämpare på min bil. Undrar om någon har gjort detta? Byter man hela fjäderbenet fram eller kan man ta ut dämparen? I så fall hur sitter dämparen fast i fjäderbenet?
Mvh Anders
roine blom
jag har en likadan bmw som dig å vill oxå sänka den om du får svar så tala gärna om det för mig tack på förhand

roine
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har låtit göra det, men inte gjort det själv (Bilstein också) så jag kan nog inte svara på det tyvärr.
Men bra blev det :))

Länk
När jag byte på min 328 så byte jag ut både fjädrar och dämpare... jag vet inte om det är möjligt att bara byta till en kortare dämpare.
roine blom
ja det blir nog att byta både dempare å fjäder men vad bellar det kan tänka mig att det e rätt så dyrt om man inte hittar rätt ställe att göra det på

roine
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En firma i stan skulle ha närmare 6000 spänn (NB-Gummi har jag för mig dom hette) Lyckades få en bekant att göra det, inklusive 4-hjulsinställningen för 1500:- !
Men så var det ju kompispris om man säger så... :)

Kortare fjädrar är väl ett måste som sagt.

Mvh
Anders S.
roine blom
6000 e okkerpriser kan tro att det e många som tar så mycke, men vad kostade dämparna å fjädrarna.

roine
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Beställde mitt kit från Motornord, det gick på nästan exakt 10' med frakten.

Mvh
Anders S.
roine blom
men hur mycket sänkte du bilen? jag tänkte på att du ändå har 18 tuns fälgar det e ju ganska fett bara det

roine
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Den sänkningen gav ungefär 35/20. E46:an är rätt hög original så det ger inget raggarstuk om man säger så, du såg bilderna kanske..?

Mvh
Anders S.
roine blom
ja jag såg dom SER BRA UT har din polare som sänkte bilen firma? har han kanske tid att göra en sån prosedur till när jag har inhandlat matrialet som behövs

roine
Dino
Kan man inte bara byta fjädrarna ?

M-MotorSport
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Dino, visst kan man. Men det är ju inte att rekommendera eftersom original dämpare är anpassade för just original fjädrar. Dom kortare fjädrarna man sätter på är ju förmodligen hårdare och dämparna får svårt att "hänga med" (sämre väghållning).

Roine,
Han jobbar på verkstad men sänkningen ordna han hemma, 4-hjulsinställning på firman. Säg till när du har grejerna ska jag lyssna med han. :)

Mvh
Anders S.
roine blom
Anders.
det ska jag göra hoppas det inte tar för länge innan jag får grejerna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.