|
|
|
|---|---|
IoWa |
Fick en 2:a på besiktningen med min M3:a. Det var för höga värden på avgaserna. Vad kan det vara? |
| Kattarna eller lambdan som givit upp, förhoppningsvis bara lambdan | |
|
Det finns en vädligt kunnig person på området vid namn Jesperado. Som jag förstått det är det med m-motorer väldigt väldigt viktigt att få upp tempraturen i katalysatorn innan CO uppmäts. Boka tid och kör den ordentligt typ 30-40 min innan du kör till besiktinigen. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
IoWa |
Ok. Tack för svaren. det kanske stämmer wendtan för när ja besikta bilen så hade ja inte kört mer än ca: 15 min. |
|
Var alla avgasvärdena felaktiga, eller bara koloxidhalten? Vad hade du för värden? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
häll i typ 1 flaska K-sprit på 20 liter bensin då kommer du säkert igenom fast hur som helst så måste ju bilen lagas icq:137785585-------- Team turbo addicts The turbo ABusers www.come.to\turboaddict(snart) |
|
IoWa |
ja alla värdena var höga. kan det vara katten eller?? har inte en anning? Tack på förhand.. IoWa |
|
Känner en som hade en m3-94. Han hade för höga värden på avgaserna (vet ej vilket/vilka). Då sa besiktningsmannen åt honom att ta ut bilen och dra ur den rejält och komma tillbaka. Sakt och gjort och den gick igenom då... Jesperado kan nog reda ut detta:-) Är det pga att katten blir rejält varm och "ursotad"? Men katten påverkar väl bara CO? Min skrothög: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kall KATT eller jummen ger höga HC värden kolla min dagbok 2002-12-02. Kall katt kan osså betyda begravning:)) MVH Hasso Länk |
|
Hasso, hur är det med "hot dog" då? :oDD Mvh |
|
|
Kan bekräfta problemet med kall katt, det räcker inte med en längre tomgångskörning. En ordentlig "urblåsning" gjorde susen för mig (detta var på min 325-e36:a). Mvh Anders S. |
|
|
Jag tog för givet att han provade att varmköra den? När jag besiktade så var värdena höga, då atte han sig i och höll motorn på 2500-3000 varv i några minuter sen var det inga problem. Den var för kall trots att jag drog en repa innan och sen stod med bilen på tomgång i 15-20 min innan jag fick komma in. Här i Täby så har de en mätstation utomhus som de kör till sist om värdena var kass, då efter en inspirerad provtur. |
|
X. |
Det är precis som sägs ovan. Alla gånger jag besiktat 325:an har den fått för höga värden först, men efter att jag bränt loss några varv runt bygget och värmt upp den så har den gått igenom. |
|
Det är mycket viktigt att katalysatorn är genomvarm, speciellt på M-bilarna av någon anledning... Att varmköra en katalysator på tomgång är i det närmsta omöjligt, det krävs högre genomströmning än så. Har bilen inte varit ordentligt varmkörd så tycker jag du ska åka tillbaka till eller ta kontakt med stationen där du besiktade bilen. Har du tur så varmkörs bilen och avgasvärdena mäts igen, är dom då bra får du en gratis efterkontroll. I värsta fall hävdar man att du haft så lång tid på dig att du mycket väl kan ha åtgärdat ett verkligt fel och därmed inte vill hjälpa dig. Är avgasvärdena verkligen felaktiga beror det troligtvis på att katalysatorn är dålig (läs troligtvis, inte garanterat). Katalysatorn reducerar både koloxiden och kolvätena, därmed påverkas även lambdavärdet! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Hade med för höga värden när jag besiktigade, bes.killen sa att vi skulle göre ett nytt försök efter provturen. Efter det så gav inte ens mätaren utslag, fick Co: 0,0 på pappret : ) | |
IoWa |
hoppas verkligen det är som ni säger. då blir ja glad! tack, tack |
| Jesperados uppgifter kan du nog lita på i det här fallet, han lär ju ha testat ett och annat avgasvärde.... | |
Boki |
m 3ans avgasrening suger |
|
På vilket vis suger den menar du? Min erfarenhet är att den är precis lika bra som på alla andra moderna bilar, skillnaden är bara att den är svårare att få upp till driftstemperatur. Anledningen till detta tror jag är att den har bättre flöde, ju "tätare" en katalysator är desto fortare blir den ju varm. Ur miljöaspekt är det ju negativt, men positivt om man ser till effektutaget. Det är kanske en fördom, men jag tror att de flesta som kör M3:a prioriterar effekten framför miljön... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.