|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om det eventuellt finns nån guru där ute som kan hjälpa mig med ett kamremsbyte i trakterna kring Falun (eller en bit söderut)? Jag har en ny rem. Det gäller imorgon och jag är naturligtvis beredd att betala ett skäligt pris... ________________________________________ Länk | |
mackan325 |
Se till att få tag på en bentley manual och följ den till punkt och pricka, omöjligt att göra fel. Jag har inte min kvar tyvärr annars kunde jag faxat kapitlet. Har Haynes på PDF jag mailar dig kapitlet ifråga, men jag tror inte alls det är lika detaljerat. Jag har rivit en M30 utan tidigare kunksaper, det är inte alls omöjligt, lycka till! |
|
Tack för PDF:en, kan vara nyttigt att ha! Hade jag varit hemma i garaget med rätt verktyg och så hade jag nog kunnat ge mig på det...men jag åker upp till Falun imorrn och ska hämta en (glömde säga det innan) E30 325ix och helst bör kamremmen bytas innan eller strax efter jag påbörjar färden till Blekinge igen (ca 60 mil). Vill helst inte chansa eftersom jag ger mig f-n på att remmen skulle gå....typiskt när man precis shoppat bil! Säljaren har inte tid att fixa det tills imorrn och jag har inte möjlighet att resa upp och hämta den senare på kanske flera veckor och jag har ju fått habegär nu!! ________________________________________ Länk |
|
|
Oh welli welli! Jag får gambla lite....hoppas att Murhpy håller sig undan! Vad är standard respektive worst case scenario när kamremmen brister under drift? Toppen flyger och ventilerna sabbas och så eller? Om nån ser detta och har tid och lust, ring 0703-201431!! ________________________________________ Länk |
|
|
Tyvärr så bor jag för långt bort :( Men... annars hade jag kunnat hjälpa dig.. Alltså.. kör du bara försiktigt så kan du hinna märka innan remmen går av.. ofta så börjar den remsas upp.. och tillslut så kan den kugga om ett kugg på remmen, för att den blir så slak av att den blir smalare, så börjar bilen gå dåligt.. frikoppla å stäng av om du tror att det kan vara remmen.. Det låter som att den går på 5cl bara.. Men.. går den av helt under drift.. så får du nog räkna med ett toppbyte.. betydligt billigare än att renovera. Svårt att förklara hör hur du ska göra.. Vad kostar ett kamremsbyte på en bilfirma då? Kostar det under 1000kr är det kanske värt att få det gjort före du åker hem... men tanke på att du redan har remmen å allt... Å kanske om du tar en mindre firma kanske du bara pröjsar några hundringar + lite fika.. förklara bara läget.. typ att du åkt upp å ska hämta bilen.. å när du kommer säger killen att remmen måste bytas den är aldrig bytt.. å att du fått tag i en rem.. men ingen som kan byta den.. å att du inte vågar åka själv.. Testa det iallafall :P: Mvh Andreas |
|
|
Tackar så hjärtligt för tipsen, ska försöka vara uppmärksam framåt småtimmarna :) Min säljare letade verkstadstider idag utan lycka. Han skulle testa några till mekare imorgon, hoppas han får napp. Godnatt BMWPower ________________________________________ Länk |
|
|
Pröva också gulasidorna.se och sök verkstäder i falun, och i de större orter du kommer passera på vägen hem.... :) Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.