|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
Bavaria |
Jag har kört en peugeot 406 3,0 v6. Den var riktigt härlig att köra, kanske vore nåt att tänka på, kostar bara från 218.000:- 210 hästars sexa...:) |
|
får en tjänstebils värde baseras på prutat pris? går inte sånt efter tabeller eller dylikt? Jag kan iaf. rekommendera ford mondeo även med den mindre 2,0 motor med 145 hästar... bra bottenvrid å känns kvick för sina ganska få pollar.... farsan har en sån som tjänstebil å den kommer väl med rätt mkt utrustning från start... han har sen två olika utrustningspaket å jag tro bilen då hamnade på lite drygt 200... du behöver ju inte bränna alla 252... köp en E30 också å sladda runt med istället :) /Jonas |
|
| Jag tror inte han kan ta ut resterande pengar. Annars hade han kanske bara köpt en e30 och tagit ut 220k eller något :) | |
|
Toyota Avensis Verso? Alla andra bilar har redan blivit nämnda :) //Marin |
|
|
Ville bara varna för Mazda 6, den fick urusla testresultat i vinterföre, som trots allt är en stor del av vårt väglag... Alfan låter nog roligast, speciellt som det inte kommer vara du som står för ev. fel eller dåligt andrahandsvärde. Skule man köpa själv för egna pengar känns Toyotan tryggast med mest garantier och bra kvalitetsrykte, men det var ju inte så det var. Så, ALFA! |
|
|
Efter att ha läst alla inläggen så ser jag de som du bara har et val och de är alfan, dom alfor jag kört har bara bett om o få bli varvade mera och den känslan e inte helt fel. Lycka till hur som helst. Den som har flest BMW prylar när han dör vinner! |
|
|
När det gäller tjänstebilar så är det vissa regler som styrs av RSV och andra som det aktuella företaget sätter. Förmånsvärdet som du som bilinnehavare får skatta för tas från en lista som RSV har och påverkas således inte av priset på den enskilda bilen. Bilen kan alltså säljas med 40% rabatt utan att förmånsbeskattningen ändras. När det gäller begagnade bilar så är det oftast bara att glömma då fömånsbeskattningen är samma (eller nästintill) som på en ny av samma modell. Ofta är inte heller arbetsgivaren intresserad av att ta in en begagnad då den inte har samma garantipaket som en ny. Förmånsbeskattningen är rak upp till 7,5 basbelopp (ca. 294') och över detta så höjs procentsatsen vilket gör att det snabbt blir dyrt. Det enskilda företaget sätter sina egna regler om hur dyra bilar man kan ha (ofta förhandligsbart) men många, däribland mitt, har ofta just 7,5 basbelopp som gräns. Om sedan detta belopp är innan eller efter eventuella rabatter, med eller utan vinterdäck och vilka bilmärken man kan välja är upp till arbetsgivaren. Vissa företag köper in bilen medan andra leasar (vanligast tror jag) dom. Ofta görs sedan ett bruttolöneavdrag som är relaterat till förmånsvärdet, tror att 80% är vanligt. Det kostar alltså oftas inte så mycket mer för företaget om du väljer en bil för 270' jämfört med en för 220' eftersom du står för en större del själv men vissa företag vill inte att deras representanter ska komma glidande till kunden i för fina bilar. Har man privat bil så kan dom ju inte säga något... Kostnaden för tjänstebil är alltså: - Förmånsbeskattning (förmånsvärde/12mån * skattesats) - Bruttolöneavdrag (förmånsvärde * 80% / 12mån - skattereducering) - Lägre milersättning för tjänstemil - Lägre reseersättning vid deklaration för resa mellan hem och arbete Förmåner: - Ny bil - Inga servicekostnader - Ingen bilskatt - Ingen försäkring - Inga underhållskostnader (tvätt, däck, etc) - Ofta möjlighet att köpa loss bilen efter 2-3 år för ett pris som ungefär motsvarar bilhandlares inköpspris. Ovanstående är enligt mina erfarenheter av min och flera bekantas arbetsgivares sk. tjänstebilspolicy. Finns säkert massor med andra varianter på detta, framförallt för egen- och småföretagare. Men för Danne och även jag själv som jobbar på större företag så är det mindre flexibelt. Glöm alltså allt om att köpa en gammal E30 och behålla överskjutande pengar. Länk |
|
|
Dane, Såg en Z4 för 2.500 ...elbil för barn visserligen men producerad faktist av BMW själva ( I alla fall brandad som BMW...) Köp den tillsammans med Alfan så får du i alla fall anledning att hänga kvar på forumet...kan tänka mig att efter nära 1000 inlägg kommer du inte klara dig utan BMW power även trott att du blir "italinare"! ;-) _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Kan nog bara säga att då jag var på verkstad i sommras så var det många där som kom in och frågade om Ford Mondeo och verkstaden kunde inte annat än prisa denna bil. Han kunde inte komma på något vanligt återkommande fel på den. Bara vanlig service. |
|
|
DanneZ>> Jag förstår inte dina invändningar om prutningens värde. Om du nu har 252.200 att handla för (ofta är det ju just inköpspriset som är gränsen) så måste du väl kunna köpa en bil för 280.200 med 10% rabatt (= 252.200). Eller? Så funkar iallafall mitt vårt tjänstebilsavtal och de flesta jag har kommit i kontakt med. Möjliggör tex en 318iTouring med komfortpaket. Eller menar du att bilens RSV-pris + utrustning får utgöra max 252,2? Låter väldigt ovanligt i så fall. Mvh |
|
|
Acey: Ja själklart, hade skrivit fel. Det skall ju vara 259900:- Och 150 hästarn kostar 249900:- Och det är ju till och med under 252000:-. Håller med dig om att gamla 93:an är tråkig men den nya är desto bättre. "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
|
acey: självklart trodde jag inte att han kunnde få ut pengar i cash... men om ha köper en billigare bil blir ju förmånsvärdet läge = lägre månadskostnad = pengar över å lägga på en E30... /Jonas |
|
|
Jag ber om ursäkt ifall jag föreslår något som redan diskuterats, men på mitt förra jobb ställdes jag inför samma problem. Jag erbjöds tjänstebil "under beloppsgränsen" (detta är några år sedan och jag minns inte vad gränsen låg på då). Däremot rymdes den tilltänkta bilen, en BMW 320i, inte i erbjudandet. Eftersom jag inte ville ha en Saab 900, Ford Mondeo eller nåt annat knasfordon förhandlade jag bort tjänstebilen och fick i stället ett lönepåslag med kanske 5000 kr före skatt. Det täckte inte bilkostnaden men jag var ändå nöjd med lösningen. Kan vara ngt att fundera på om du vill fortsätta åka riktig bil. My Bimmer is my mistress |
|
| Azkikr: Ahh of course :) | |
|
Utan att veta vad bilarna kostar nya, så testa en V 40 T4. Provade en sån för ett tag sen och den var faktiskt trevlig att köra. Om man som vissa här skrivit utgår från att du får handla bil för 252200:- och då köper en dyrare bil som genom rabatt hamnar på de pengarna, så hade jag nog kikat på en Mondeo ST 220. Hörde av någon att de ligger på runt 280000:- och med 10% rabatt (exempelvis ) så blir det 252000:- Om de ligger på 279000:- eller 289000:- har jag ingen aning om, men i runda slängar så hamnar de där nånstans. Allt enligt osäker källa... Alfan är snygg och har säkert ett bra chassi. Mer kan jag inte uttala mig om, har bara hört att de ska vara väldigt körglada. Cittra - nej. Har väl fått bra betyg, men det är ändå en Cittra. Har inte kört någon, men jag kan tänka mig att känslan är densamma som att man sitter i Skoda när man rattar Octavia till exempel. Bra bilar utan tvekan, men det är ändå den där känslan om att dessa bilar HAR VARIT ganska dåliga. Säkert blev du inte ett dugg klokare, men jag har iaf bidragit med lite text på detta eminenta forum... /Kidde Vill ha BMW igen! |
|
|
Till de som känner sig träffade, nu skriver jag det bara en enda gång till (sen får det vara bra). Företagets policy är sådan att jag max kan köpa en bil för 252.200:- (6,5 basbelopp á 38.800:-). Om det går att pruta eller ej är inte upp till mig utan företagets inköpschef, beloppet för mig är ändå 252.200:- (företaget "sparar" alltså eventuell mellanskillnad). Ni får gärna tycka att detta tillvägagångssätt är märkligt eller konstigt, hur som helst så kan jag inte ändra på det. På grund av detta så är det fullständigt meningslöst att rekommendera bilar som kostar mer eller precis under denna summa (om dyr extrautrustning måste till). Sagt i all välmening. Programmer: Tack för att du redde ut alla begrepp gällande tjänstebil. roadZter |
|
|
Jag kör Passat 1,8T som tjänstebil, och den är SUPER på krokiga vägar:-)! Då givetvis med sommarsulor (16" alu) och torrt väglag. Det är ingen bmw, bla. saknas den svårdefinierade känslan som jag tycker finns i de flesta BMW, men i sin prisklass är den verkligen vettig. Kan absolut inte hålla med om att den skulle vara vinglig eller instabil, de få gånger jag har haft mycket bråttom (motorväg) har den legat riktigt stabilt och bra på vägen. Åkte till fjällen över nyår, det var hur kallt som helst, men den hoppade alltid igång utan vare sig problem eller motorvärmare. Har faktiskt aldrig haft några problem någonsin (3800 mil ca). Det som inte är så bra är ljudnivån (iofs rails och v-däck) och i viss mån deras verkstäder, men de slipper man ju oftast:-). /MVH Kalle "let the Best Machine Win!" |
|
|
DanneZ>> "Pris" kan vara många olika saker men ok, om jag förstår dig rätt så måste du alltså gå på bilhandlarnas officiella LISTPRIS, nå´t som i princip ingen betalar. Nåväl, huvudsaken att du har uppfattat det rätt själv. Lycka till! Mvh |
|
sebbe_bmw |
Skoda Superb kanske kan vara ett bra alternativ om du nu inte måste ha kombi=) |
|
Har under helgen provkört en Alfa Romeo 2.0 JTS (faceliftade versionen med den nya motorn på 165 hk). Annorlunda och kul interiör, sköna linjer exteriört, fantastiskt motorljud, fin respons i styrningen och kraftiga bromsar. Summering: Det var kul! =) roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.