AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.856

Hjälp med tjänstebilsval!

Sida 1 av 5
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Dagen innan julafton sålde jag min 540iAT pga erbjudande om tjänstebil. Jag är ute efter en kombi och enligt mitt företags policy så måste det vara en fabriksny bil med 0 mil på mätaren. Det enda "problemet" är att jag har maximalt 252.200:- att köpa bil för (inkl extrautrustning och moms). Tacksam för lite förslag från Er forumanvändare på lämplig bil vare sig det är BMW eller ej.

roadZter
Du får nog ingen ny BMW för de pengarna idag tyvärr. Jo en 316, men den är nog ingen rolig modell direkt. Förra året bjöd BMW Sverige på komfortpaketet vid köp av ny 3:serie men så vitt jag är detta erbjudande inte aktuellt längre.
Varför inte en Passat eller A4 med lite lulllull. Ganska trevliga att köra med 1,8T motorn som för övrigt vuxit till 163Hk i år.

/Dominik
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Instämmer med föregående talare...:DD
En VW Passat Variant 1.8T med + lite extra räcker långt! Är välutrustade som få och definitivt prisvärda...

M V H
Stephan

DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ok, Passaten är säkert prisvärd men det är väl en mer eller mindre pensionerad modell? Betänk att jag skall stå ut med bilen i tre år framöver...

roadZter
Varför inte en Rover 75:a med 2.0L V6, och Navi.

:)
Du kan få A4 1.8 Turbo (Avant) för 249900 och vanliga 2.0 utan turbo för 234400. Kan du förhandla några tusenlappar ner från handlaren så kanske får du 1.8 T Quarto eller 2.4 för 250K...Det är hårda tider för bilhandlare så det är inte omöjligt att få ner priset...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Ford Mondeo bjuder på viss körglädje (helst då ST220) annars räcker ju pengarna till en nästan full sketen Ford, VW Pessar är ett vingligt elände att köra ( även med sportpaket!!) så i så fall Audi om man gillar VAG
BMW 318 är faktiskt helt acceptabel , då får man ju BMW-känslan (dock ej kraften all gånger).
Mazda 6 oxå helt Ok men kassa stolar på en i övrigt bra bil ( nästan BMW körglädje)
rover är oxå OK ( har just nu BMW kristianstads lånerover 75 TDi (med BMW 320D motor!!) mysig bil)
Bavaria
varför inte en alfa romeo? helt klart kul bil
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
745an: En Rover 75 2.0 Tourer kostar 241.000:-, vet dock inte hur välutrustad den är utan tillval. Navi är väl bara att glömma om den inte kostar 11.000:- och alufälg, farthållare, klima, sätesvärmare mm är standard... :/

roadZter
50sman
Ja! Rovern är helt OK. Var ock provkörde just 2.0L motorn och den dög fint.
Tillval med antispsinn dock!?

Går få ett juste ljudsystem (Harman) med växlare för 8000:-
Nåt svenskt??? Nej jag bara skojjade....
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Gasar-Magnus: Ford Mondeo ST 220 (kombi) är uteslutet då den kostar mer, exklusive eventuell extrautrustning, än summan jag nämde i ursprungsmailet.

roadZter
DanneZ.

Tänk på att det går bort minst 10%. Den billigaste touringen jag har sett är för 236000:- -10%.

Den skulle gå lös på 254 000:- inklusive navi (enklare dock inkl. karta), CD, regnsensor, farthållare, alu, lastnät.

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Z3c 4 ever!: Summan 252.200:- är inte förhandlingsbart från min sida. Visst kan jag få en Audi 1.8T Avant för 249.900:-, men då är den ju helt ren - inte mycket extrautrustning för 2.300:-...

roadZter
Glöm Mazda 6. Sköna linjer mem högljudd motor, stötig, kassa hel- och halvljus (även Xenon) samt detaljkvalitén är inte den bästa. Dock är den väldig driftsäker. Ford Mondeo har ett rykte av sig att hålla bra det första året, sedan börjar inredningen att krångla mm (hört av en Ford-mekaniker).

Hade jag gått i tjänstebilstankar hade jag satsat på en Audi A4 1,8T Avant med sportstolar och Xenon.

/Dominik
Glöm ej att du kan kan få ner nybilspriset med i regel 6 % så där ökar utrymmet för mer extrautrustning

/Dominik
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Volvo V40 T4 får de för de pengarna. Jaa, du läste rätt! Jag hade en saådan tidigare och även om det inte är en BMW och inte går att jämföra med min nuvarande bil är det ett bra köp. Du får MYCKET för pengarna. Provkör en får du se...
Glöm Fård Mongo.

mo
8
moberg
320i E30
Kul tråd det här med alternativa märken, jag måste föreslå mitt favoritalternativ för de pengarna; Alfa Romeo 156 2,0 JTS.

Det verkar som om Alfa Romeo står relativt högt i kurs hos många forumsmedlemmar här och precis som hos BMW verkar Alfa prioritera motorer och körglädje. Nackdelen med Alfa är väl problemet med dåligt andrahandsvärde men som tjänstebilsförare är det ju företaget som tar den smällen, inte du.

Den aktuella modellen är nyligen ansiktslyft och motorn är ny, alla biltidningar jag läst verkar hylla den nya motorn. Design är ju väldigt subjektivt och skall väl egentligen inte diskuteras, men personligen tycker jag att Alfa 156 är en otroligt snygg bil, speciellt kombin eller Sportwagon som Alfa vill kalla den.

När det gäller priset så kostar en Alfa 156 Sportwagon 2,0 JTS (enligt svenska Alfa Romeos hemsida) 227.100:-. Enligt bilnytt.com kostar utrustningspaketet Avanti (16", ACC, CD, multiläderratt, elhissar bak) 13.000:-. Släng på en skinnklädsel på det (i mitt tycke ruskigt snyggt) för 12.900:-, och du får ett totalpris på 253.000:-. Det är åttahundra över maxpriset du angav, men en viss prutmån borde det finnas hos återförsäljaren. :)

Länken till testet hos bilnytt är Länk
Vissa priser rörande extrautrustningen kan ju dock ha ändrats sedan den artikeln skrevs.

Lycka till med bilvalet!

Mvh,
Moberg
Vad kostar en 9 5:a med lågtrycksturbo?
Korde en sådan med typ 185 hkr och komforten i bilen gick inte och klaga på.
Personligen hade ja valt en volvo eller saab.
Bra bilar till ganksa humana priser om man väljer en bil med lite mindre motor.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.