AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
516

Kallstartproblem och bensinlukt...

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har haft startproblem innan, men nu har jag lärt mig hur man gör för att få igång aset. Man har lite gas helt enkelt, men även då är bilen svårstartad och när den väl startar luktar det soppa (aggressivt mycket). Nu har jag två frågor:

1. Är det inte risk att katten brinner upp om bilen inte startar förren det har runnit ut en massa soppa i avgassystemet? Eller krävs det mer bränsle för det? Jag måste kanske köra startmotor i en minut eller så totalt innan den går igång, fast då tänder den lite emellanåt iof. Jag vet iallafall att man riskerar katalysatorn om man försöker bogsera igång en bil.

2. Vad är felet? Jag har tittat på tomgångsservon (har ingen tillsatsluftlid på min bil, har Motronic 1.3) och den verkar öppna och stänga hur fint som helst. Jag antar att problemet är att den inte får tillräckligt med luft vid kallstarter (soppa verkar det ju finnas i mängd) eftersom den startar med spjället lite öppet. Jag har bara en sensor (förutom den till tempmätaren) i kylsystemet och jag utgår från att det är den som övertygar styrenheten om att det är kallstart på gång, men den tycks oxå vara okej. Några förslag? Vet nån vad den skall ha för resistansvärden? I Haynes står det bara om termotidsensorn och det har jag ingen heller om jag fattat saken rätt. Om det var luftflödesmätaren borde väl bilen kunna råka ut för sega starter även vid varmstart, eller? Och är det bränslepumpen, som tydligen ofta är boven i dramat, borde väl inte bilen gå igång bara för att man gasar lite?

Tacksam för alla tips!
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
jag har exakt samma problem på min 320i -88 och jag tror att den är identisk med din.
får ha lite gas när jag startar den och när den väl startar går den fett som tusan, min går även ojämt på tomgång.
känns nästan som att åka v8 då den går så ojämt att hela bilen gungar.

jag har bytt soppa pump, motortempgivare, soppa pumpsrelät men felet kvarstår..

[ - A Man Is Only As Good As The Dreams He Dares To Live - ]
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
jag skriver vidare på din lina då jag håller på att bli galen på min bil.
som jag sagt tidigare har jag bytt en hel del saker på bilen men felet kvarstår.

förljande saker är bytta:
soppa pump
motortempgivare
soppapumpsrelät
lamdasonden
rotor & fördelarlock

det som jag planerar att byta nu är bränslefilter och tändstift.
är det nån som har några råd så skriv på.

tack på förhand

[ - A Man Is Only As Good As The Dreams He Dares To Live - ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.