|
|
|
|---|---|
| Tycker att min manuella låda växlar trögt-skall man byta olja?-hur gör man? Tack på förhand! | |
|
Att din växellåda går trögt behöver inte bero på dålig olja i växellådan. Du kan t.ex. ha en dålig koppling eller en dåligt justerad koppling som kan beror på luft i kopplingscylindrarna. Eller så kan dina synkringar i växellådan, fast det är nog inte troligt i din bil som är så pass ny. Men, kolla upp i din servicebok när du gjorde INSPECTION 2 senast. Då byter man växellådsolja, jag tror det är vid 4500 mil. Men om du ska byta oljan själv, så är det ganska enkelt. Kolla upp i instruktionsboken till din bil så står det hur mycket olja som ryms och vilken typ av olja som skall användas. Det sitter en urtappningsplugg (7mm insex) på undersidan av växellådan för att tappa ur den gamla oljan. Sedan sitter det en nivå/påfyllningsplugg på sidan av växellådan som du ska fylla i olja genom. Går att använda t.ex. en oljekanna med en slang på. Fyll olja upp till plugghålet. Lycka till. Mvh Per. Länk |
|
|
Enligt modellguiden fanns det ingen 535i -98. Den kom först som modell -02. Hur kan det komma sig? Micke |
|
| s25519: Den fanns men såldes inte i Sverige. | |
|
eller så kan det vara väldigt trögflytande olja som tar lång tid på sig att bli varm nu när det är kallt ute... /Henke BMW CS #5075 |
|
|
Om bilen är -98 är det förmodligen longlife olja och den ska inte bytas alls, det har jag i min -98 och tydligen är dom flesta med den oljan. /Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.