AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.533

Bilen låser upp sig själv

ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
När jag låser bilen låser den nästan alltid upp sig själv en gång och sen kan man låsa den... men ibland händer det flera gånger innan det funkar och ibland funkar det direkt... vad kan det vara för fel?
jocker18@home.se
låsen har frusit. har samma på min. går ej ett att låsa, låser den upp alla för att uppmärksamma dig. eller så är ett lås trasigt.

WmB SoundZ
jo
73
joh
M535iA -87
Kan vara en dörr eller bakluckan som inte riktigt gått i lås... låset på bakluckan på min kärvade för ett tag sen och då studsade C-låset som en studsboll när jag vred om nyckeln, annars kan det mycket väl vara som jocker18@home.se skriver att ett lås har frusit.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Det är inte pga kylan... har alltid vart så... det är inte heller att nått inte är stängt... den lever ett eget litet liv...
Problemet försvinner ibland och det funkar fint... men det är sällan...
Men när jag låser utan att sätta på larmet så måste jag göra det två gånger... lika dant om jag låser så larmet går igång... men om jag låser en gång utan att sätta igång larmet och sen låser jag så larmet går igång så låser den upp sig en gång till och om jag då låser utan larm så låser den upp sig igen... hmmm... vart lite krångligt... men man måste typ göra låsning med eller utan larm två gånger i rad för att få det att funka... förra ägaren hade tydligen fått som svar att en lås plutt (eller vad det heter) gick trögt....
jocker18@home.se
jo, det jag menar. att det går för trögt, och då låser den upp igen. men frågan är vilket lås det är. är det på dörrarna ser du ju det, vilket som inte går ner tillräckligt

WmB SoundZ
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
det är ingen av dörrarna... sen är det väll bara baklucka å bensinlåcke som blir låst... kan man kolla det på nått sätt tro... typ känna efter om dom är trög?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har problem med bagagelåset! är den upplåst och försöker låsa bilen så låser dörrarna upp igen på grund av att låset i bagegen måste låsas från bagagelåset men då kan jag låsa alla dörrar därifrån, konstigt men sant!

MvH Bmw 4-ever
Har du larm ? Jag har för mig att bilen brukar kunna signalera att någon givare till larmet är trasig genom att låsa upp sig själv en gång när man försöker låsa. Detta är bara något som jag hört. vet ej om det stämmer.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
zeg:
Har varit med om samma sak på en E34 525.
Felet låg i kontakten som sitter i låsets del på dörrstolpen vid förarsidan, tror BMW kallar den för "dörrnäsan".
Jag tror det är ett relativt vanligt fel, har figurerat på mailinglistan tidigare.
Delen är inte så dyr ca:200:- på BMW.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Be
94
Berg80
328i Touring-97
hade samma problem på min bil, det var bakluckelåset alla stag som gick trögt så jag tog bort inredningen på insidan av bakluckan o smörjade upp alla leder, sedan försvann alla problem! hoppas att det fixar sig, det är ett ju ett lite irriterande fel!
har haft liknande problem ny när det varit kallt fast då har ett lås varit fruset så.....
När man ska låsa upp så låser sig alla dörrar med en gång eller tvärt om! ganska roligt faktiskt! i ett tag innan man inser att man har bråttom!
Har det problemet på min M5.
Men höger framdörr fund´gerar inte centrallås motorn på...
Skall byta det sen börjar nog det att fungera igen.

// Bengan

Stummt är inte dummt!!!
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Samma me min E34:a det var en kabel till bakluckan som var skadad... Sitter på vä sida under ett plastskydd på gångjärnet, de va lite svårt å se men om man luskade lite så. Låser sig din bagagelucka?

// Henke Bleifuss
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har inte kollat upp allt så noga än... Men när min bil väl låser sig så är allt låst, dörrar, bagagelucka, bensinlock. Även alla larm funkar som dom ska.
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
zeg:
Jag sätter en peng på dörrnäsan.
Kolla om det är den genom att skruva bort den från B-stolpen, och bygla kontakten som sitter i stolpen. Då tror bilen att dörren är stängd.
Ta sedan och "manuellt" låta dörrlåset på dörren gå i stängt läge fastän du har dörren öppen.
Kolla sedan om nyckellåset reagerar som det ska.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.