AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.534

Mirakeltips på hur man rengör tygsäten?

Lack och läder i all ära, men vissa av oss har ju faktiskt TYGsäten i sina bilar. Då min bil råkar vara av årsmodell 1991 så är ju inte säterna så fräscha som de var just det året.

Jag skulle vilja ha lite mirakeltips på hur man gör rent dem så de blir som nya, eller nästintill.

-Zaphi

BeEmDouble Me!
Det finns en väldigt bra skumtvätt som finns i de flesta butiker.
Den är verkligen grymt bra, köpte någon turtle klädseltvät men den gjorde bara ett halvdant jobb.
Tog flickvännens sådant och de blev kalas.
De är en vit flaska med lite mattor osv på utsidan.
kan kolla exakt vad den heter när ja kommer hem.
Har använt detta medlet både på golvvens matta samt på min plysch liknande klädsel i e36:an och de blir klockrent.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Ah, jepp kolla gärna det! Rengör det ganska smutsiga / äldre tyg perfekt också?

-Zaphi

BeEmDouble Me!
Det heter : Zip-skumtvätt.
Rockar iaf i min mening r*ven av de flesta textiltvättmedel jag använt.

Angående äldre klädslar så kan ju ja inte svära på att de blir superrent men som sagt den nedsmutsning ja råkat utför har de rengjort med bravur, även en äldre fläck som fanns där när ja köpte e36an.

När du säger de flesta butiker, menar du typ butiker för bilvårdsprodukter eller livsmedelsaffärer? Du säger att det egentligen inte är en bilvårdsprodukt..

-Zaphi

BeEmDouble Me!
Jag menar större livsmedels butiker.
De står på att de går utmärkt och använda till bilinredningar.

Jag hittar inget "Zip-skumtvätt" Däremot finns det ett "Zip Textilschampo", det är inte det du menar? Som på följande länk:

Länk

-Zaphi

BeEmDouble Me!
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Länk

kolla denna tråd om att hyra en ångtvätt.
markus00
För ett tag sedan hyrde jag någon sorts våtdammsugare som va speciell till bilklädslar.
Extremt bra blev det. Först körde man ut något sorts skumm som fick tränga in i 5 min sen sög man upp det med dammsugaren.
för mig kostade det inte mer än 70 kr att hyra den en halv dag

jag hyrde den hos en lokal färgbutik.

//Markus

-----
Min bil: Länk
Nej det är inte den. ska försöka hitta en länk på hur den ser ut, verkar inte vara lätt dock.. flaskan är som sagt vit.

Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Nu blir man väll halshugen, men jag brukar tvätta av klädselns hårdast smutsade ytor med kemisk ren bensin eller tinner. Jag har aldrig fått en fläck av detta men ett super bra resultat. Tinner och trasel sen dra åt samma håll....men var försiktig jag vet inte hur det funkar på din bil.

Annars å lämna in bilen på en våt damsugning kan vara bra spenderade penger då detta gör att klädseln håller mycket längre.
Eftersom jag inte hitta den där Zip-vätten så testade jag Turtles skumtvätt och jag måste säga, att det hände inte så jädra mycket, ingen större skillnad.... Antagligen måste man köra starkare grejer på 10 år gamla säten..

-Zaphi

BeEmDouble Me!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.