AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
737

Startkrans till M535iA -87

jo
73
joh
M535iA -87
Min startkrans är skadad och jag ska till att leta på skrotar efter en hel. Det kan kanske vara svårt att hitta en till "rätt" bil så jag undrar om nån kan hjälpa mig med vilka startkransar som passar på en M535iA -87. Är det samma på alla "storsexor" med automat eller är det några skillnader och vilka kan jag i så fall använda?
Paap Reeder
Hej!
Är det en kugg som är av eller är kransen allmänt slut?
Om en kugg saknas - vilket det gjorde på min 3,0SA en gång i världen- så svetsade vi på så att det liknade en kugg. Sedan vidtog en tidsödande slipning med böjlig axel och minst 25 st slipstift från Clas Ohlosson genom hålet för det lilla gallret undertill på "sprängkåpan".

Är kransen allmänt slut måste den bytas.

Kan tyvärr inte vilka kransar som är utbytbara mellan motorer.

MVH /// Paap R
jo
73
joh
M535iA -87
Det är 4-5 kugg brevid varandra som är skadade (nedslitna till hälften) så när startkransen står i fel läge så greppar inte startmotorn in (det tjuter duktigt) och bilen går inte att starta utan man måste under huven och vrida på veven. Jag ska kolla om det är värt ett svetsförsök. Jag ska även se över eventuella skador på startmotorn.

Nån annan som har svar på ursprungsfrågan?

/joh
Paap Reeder
Hej!
Tag reda på om ett svänghjul från en 3,0 SA passar. Gör den det skall jag försöka leta upp en jag tror jag måste ha i reserv ngnstans på vinden.
Passar den och hittar jag den är den Din för bara frakten...men hoppas inte för mycket kan vara slängd.
MVH /// Paap R
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har samma problem med min startkrans, 4-5 kugg som är nedslitna, så när den står i fel läge skriker den på bra, allra helst mitt i natten... Så om nån har en krans liggandes till en 520iA-85 så hör av er.

mvh//Erik

Ancilla, face mea laganum!
jo
73
joh
M535iA -87
Om du hittar den så tar jag den, om den mot förmodan inte skulle visa sig passa så har jag ju iaf en pryl till i förrådet :-/
Vad det gäller frakten så kan jag hämta den i eftersom jag har ärenden i storstaden varje vecka.

/joh
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Glöm min efterlysning av en startkrans, hittade en på skroten i Örebro för 500kr.

mvh//Erik

Ancilla, face mea laganum!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.