AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.828

Ska en 535:a E34 gå så här bra

Sida 1 av 2
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har skrivit om detta i en annan tråd men startar en ny så jag kanske får svar lättare. Jag har en 535 med m30 motorn och blir lite fundersam när jag läser detta forum.
Min bil gör lätt 0-100km/h färden under 7.5 sekunder (och då med en 110kg tung förere, moa). 0-200km/h går på bra precis 30 sekunder om inte under. Den får ett jävla drag vid 4000rpm och skjuter iväg som en skållad råtta tills varvstoppet kommer vid 6500rpm och effekten försvinner inte utan verkar bara öka. Jag ser inte varvräknarens övre del pga mindre ratt och min längd så jag varvar ofta till varvstoppet när jag kör om eller accar för det känns inte som om en växling är på plats än =) Det enda som kan vara gjort med min bil är toppen... portning och kam... avgasystem är orginal hela vägen (läcker desutom) och inge chip är bytt eller nått. Utväxling är orginal den med. Har maxat bilen oxå och den gör 250km/h utan problem på mätaren. Har kört ca 255km/h. Och med en bättra raka så hade nog nålen pekat på 260km/h. Den drar väldigt bra upp till ca 245 km/h sen börjar det gå riktigt segt.
Ska effekten komma i överflöd vid 4000rpm på den motorn? och ska det bara öka tills varvstoppet tar i? min sackar då inte in det minsta efter 6000rpm, den vill bara varva mer.
Förra ägeren hade totalrenoverat toppen och sa då inget om nå trim, har svårt att tro att han hade trimmat den då men det kan hända. Men allt annat är orginal. Ska åka och köra bilen i rullande landsväg snart om min budget tillåter det... ska bli roligt att se...
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Kan passa på och fråga om nån har nå 16" alufälgar med godkända däck för ca 3000kr? går även bra med 17" =) ska helst då bo inom en 20-30 mils radio från Hudiksvall (10 mil norr om gävle/30 mil norr om stockholm)
Jag hade en E34 535iA för några år sedan, det bröt inte vid 6500 rpm, utan vid ca 6200 rpm, när jag hade chip i så bröt den vid 6500 rpm , så gjorde även min 520i när jag chipade den (6500rpm) och så gör min fars 735i, också chipad (6500 rpm).
Så jag gissar att du har trimchip i bilen i alla fall.
735:an gör runt 250 på mätaren med chipet och "kommer" även den vid ca 4000 rpm.

//Sniffer
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Är inte 100% på att det är 6500rpm den bryter vid men jag tycker då det är närmare det iaf... har faktiskt inte riktigt kollat men över 6000rpm är det... trimchip sitter det inte i iaf... det var orginal och ingen hade öppnat boxen ens...
men ändå om den varvar bara till 6200rpm så tycker jag bilen går fruktansvärt bra... har sett folk som skrivit att den drar bäst upp till 5000rpm eller kanske var det 4000rpm... min bara trycker på mer å mer och strax före 6000rpm är det väll som mest tycker jag... men det sackar då inte in nått innan varvstoppet....
Jag hoppas verkligen att bilen är helt orginal... för det blir roligt att se hur den går efter trimmet då...
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har även kört mot en kompis lite på skoj. Han har en Audi A4 1.8t som uppskattningsvis ska ha ca 240-250hk, tvivlar inte på det för den är rejält trimmad. Han hade iofs två passagerare och jag var ensammen men han drog inte ifrån mycket upp till ca 160km/h, kanske en billängd och jag tyckte jag knappa in på honom mot slutet... men det var inte så seriöst så båda parter hade nog kunnat kört bättre... Men ändå... hans bil har en tjänste vikt på under 1400kg (1380kg eller nått, och med två passagagerare kanske det var 1500kg) och min är på 1670kg (med mig så kan man säga att den ligger på 1700kg jämt). Tycker hans bil borde dragit ifrån mer... men det kan ju vara hans bil som ä dålig =) Jag är iaf väldigt nöjd med bilen... älskar det enorma draget som kommer när man varvar =)
Jo
744
Jonhny
745 -85
535 ska ju göra 0-100 på 7,5s. Hur har du mätt ?
Sen brukar de ju tröttna på höga varv iof, fast det beror kanske på vad man har för referenser.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Har iofs bara mått med en g-mätare men fick som bäst 7,19 på den. Det är ingen billig g-mätare heller utan den som var med i bilsport som gick på många lax (den dyraste). Och enligt bilsport visade den inte nå glädje siffror. Men min BMW i gämförelse mot min brors volvo som är en 940 turbo med ca 200hk (är i underkant, han har nog 200+hk) så verkar den stå still (ok... var att ta i men ändå) och den ska väll klara sprinten till 100 på ca 8 sek.
Och att bilen tröttnar på höga varv gör då inte min bil... har alldrig kört en varvilligare bil ändå har jag kört små fyror som ska varvas... det är som om det sitter en turbo som laddar på som satan vid 4000 och inte slutar förens varvstoppet förstör det roliga =)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Quote: "det är som om det sitter en turbo som laddar på som satan vid 4000 och inte slutar förens varvstoppet förstör det roliga =)"

*Zeg*
Jag känner igen beskrivningen....fast med två! :DDDD

M V H
Stephan

zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Möö.... *vill ha en B10:a*..

Är väll tänkt att det ska sitta turbo på min om inte allt för många år å
Jo
744
Jonhny
745 -85
Bilen har kanske trimkam eller något annat mer än chip. De brukar inte vara så glada för varv annars. Gött när det går fort fast man inte vet varför, istället för att det inte går fort när man tycker det borde göra det.
-ZodiaC-
Kommer faktist ett leende från mina läppar när jag läser ditt inlägg zeg! :))...
vi har nog ganska identiska bilar vi två! =)...
det var en äldre farbror som ägde bilen före mig..
hans topp la tydligen av..
när han lämnade in bilen på verkstaden sa gubbarna där till honom att vi kan stoppa i "bättre grejjer" istället för orginal den skulle gå mkt bättre å bli billigare.. så dom bytte topp kam osv..
sen köpte jag bilen.. hade inget att gämföra med efterssom det var min första E-34.. men jag tyckte den var stor och klumpig..
men allt efterssom tiden gick så gick bilen bara bättre å bättre..
verkar som om bilen bara gått å surnat igen i 10 år..! =)..för några dagar sedan chippade jag bilen.. måste säga att bilen går fruktansvärt bra just nu..=)).. gubben bänkade bilen straxt efterråt jobbet å det visade sig vara 270hk.. och med chippet bled det +18 så cirkus 290 hk Vilket jag är mkt nöjd med. sportluftfilter står på önskelistan framöver..
(glömde nämna att dom tog ur alla insatser i avgassystemet på verkstaden :)) kanske det gör nått oxå?..
iaf.. mycket snabb och rolig bil.. <--- NÖJD

Mvh..

David...

Hhmm, 290hk i en 535a , dax å sälja M5an då.
Har du några bromspapper på det, låter ju nästan för bra för att vara sant!? Om den ger så mycket så ska f-n jag skaffa en sån, måste ju nästan bli billigare.

Mvh
Patrik
Jag tror 0% på 290 hk i en 535. Iof så om något proffs portat toppen, högkompskolvar,större spridare,optimerad mjukvara mm, så kan det gå, men jag tror nog att det är stora drömpaketet på den motorn.
Jag menar hur mycket jobb har inte M-avdelningen lagt ner på att få ut 315hk ur den gamla M5an?

Mvh
Patrik
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Ska kolla upp hur det är med kam å topp snart... hoppas det är orginal (man kan ju alltid hoppas)...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Bäckis:
"stora drömpaketet"

*asg*...

//Ticco

www.ticco.com
-ZodiaC-
Kom å provkör ;))... .. jo jag ska leta efter något papper...
fick med ett kvitto från verksta´n iaf... 28 000 på bara ny topp.
(inkluderar arbetet) iof... jag vet inte kanske kommer ihåg fel men det stog att dom monterat en "DEMO" topp.. eller den hette så iaf.. Ingen aning nån som har det?..

gubben sa iaf så att killarna bänkat bilen å fått ur 270 ur motorn..
tror inte han skulle ljuga iof.. men kanske "glömt siffrorna" ingen aning... det skulle inte Förvåna mig iaf för den går ruggigt bra...
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Provköra, nja... tyvärr e nog min 318 kvickare ;)
Jag tycker att du ska åka å bromsa bilen istället, kostar bara några hundringar å då har du svart på vitt.

//Ticco

www.ticco.com
Be
11
Bempa_Fredde
BMW 535i -97
har en 535a själv, e34 -88. Tror mycket väl att den inte behöver vara trimmad. Min skjuter iväg som faan vid 4000 rpm. o effekten minskar ju knappast över heller. jo den ska göra 0-100 på ca 7,5 sek. Det är 535 det. jävligt roligt landsvägslok...hehe

Fri fart och inga kontroller vore som en dröm...Lev ut dina drömmar!!!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Oj oj 79hk med chip och kammar det måste nästan vara rekord.
-ZodiaC-
glöm inte portningen ;).. hehe...
klandra inte mig inte jag som gjort jobbet ;).. haha.. nej men jag får nog göra som ticco säger åka å bromsa skiten själv.. ...
Förresten ticco... håller din bil ?.. hehe.. skojja bara.. nej men ärligt talat.. va har du för fläkt? laddar?..
funderat själv på att leka lite me min E-30..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.