AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
719

Thorttle Injection system- vad vinner man

undrar vad är en Throttle Injection system och hur mycket vinner man på att instalera detta? Dessutom så undrar jah hur mycket extra får man om man byter kamaxel?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Ingen som vet?

_________
Länk
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kan inte med säkerhet förklara, men "throttle" betyder typ förgasare, som M bilarna har, spjällhus och kan nog förklaras som samma system som M bilarna har.

Nu undrar jag med vad man kan utvinna med detta system?

MVH: Zander
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
På en 2,8 skulle separata spjäll säkert ge ganska mycket eftersom dom är strypta i insuget!

Om 2,5 insug ger ca 20-25hk med mappning så ger nog separata spjäll minst 10hk till...?!
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jag vet atten M535i -86:a med separata spjäll osv...skulle vinne en massa fler hästar. Jag kommer inte ihåg hur många hästar eller på vilket fabrikat jag tittade på (inget skit iallafall), men dem kostade 3000:- stycket, men det är inklusive spridare har jag för mig och att dem var två portade. Sen ska man ju ha systemet som kan styra detta.

3000 låter billigt. Jag såg någon i Total BMW betalade typ 30000 för det. Det stog däremot inte hur mycket han vann på det i rena hästkrafter...om jag minns rätt så hade han en 2.8 motor...

_________
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Lite att göra på hotellrummet? ;-)
Visst vinner man effekt med Throttle Injection system...men det göttaste är nog ljudet! Mums...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Z3 4 ever!:

Billigt och billigt, det finns ju för alla klasser och det dyraste behöver inte alltid vara det bästa, han har väl troligen lämnat in den eventuellt.
Utan på detta kan man ha långa trattar och ett styrsystem för mätning av syre och så, det har jag tänkt ha iallafall, och det kommer att kosta ca. 5000:- utan trattarna.

Zander: Finns den nån firma som gör sånt i Sverige?
Kristian: om du barta visste! Urtrisst och bara tyska kanaler på TV...:-)

_________
Länk
zi
230
zigge
740iA -96
Funderade att på en tidigare bil montera Jenvey spjällhus och mecka lite med insprutningen, men en kamrats tester visade i bromsbänk att han tappade ganska mycket på låga varv. Dock vann han lika mycket över 4500rpm. Så jag tappade intresset lite.

Men, för någon månad sedan såg jag på nätet en svensk firma som tillverkar insug med variabel längd, för att användas med spjällhus eller weberförgasare. Med en sådan grej bör man iallafall kunna bibehålla det mesta av lågvarvskraften och samtidigt få en höjning av effekten över 4000rpm.

Om man har tänkt sig att seriöst trimma med vassa kammar, och varvtalen börjar närma sig 7-8000, så är separata spjällhus det enda rätta. Rakt av på en standardmotor är jag dock lite skeptisk till.

Zigge
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Z3c 4 ever:

Jag vet ingen som installerar trattar och så, jag ska själv göra det förutom justering av själva motorstyrningen.
Jag ska använda mig av långa trattar, ska ge ett bättre bottendrag har jag för mig och korta trattar bättre effekt vid högre varv. Var ett tag sen jag kollade info om grejorna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.