|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kan svara på dett? Varje gång jag ställer bilen på perkeringen i Farsta Centrum så vill inte bmw-originallarmet sättas på, alltså det händer inget när man trycker på nyckeln för att larma på bilen. Man får låsa bilen med nyckeln istället. Detta kan även hända på andra parkeringsplatser ibland. Vad kan det vara? Finns det nått störningsskydd eller nått? Bilen är en 316 compact -95 |
|
|
Troligen radiovågor som stör din larmnyckels radiosändare. Kan inträffa av olika anledningar, oftast är det någon som har någon teknisk apparatur i närheten som sänder ut radiovågor på samma frekvensband som larmdosan jobbar inom (t ex Trådlösa hörlurar eller piratimporterad trådlös telefon). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
mc_fox: Precis samma sak händer med polarens Volvo på McDonalds i Mölndal. De kör tydligen radio till Drive-through-intercomet :-) Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
Utanför mitt jobb är det omöjligt att använda fjärrlås till bilen. Anledningen är lika pinsam som sann. Den lokala Expertbutiken använder trådlös överföring för sina övervakningskameror. Hur vet jag då det? Jo, jag monterade helt enkelt upp en mottagare för tv-överföring (enklast möjliga Philips mojäng för 700 spänn) och kunde enkelt få in varenda kamera i expertbutiken. Kände på mig att det berodde på deras kameror så jag var ju bara tvungen att testa. //Lövet |
|
| En kul sak med larmkoderna är ju att om du har en hyfsat bra hand scaner så kan man ju "lyssna" på nyckeln... Vi var tvugna att göra det efter att ha sett vilken frekvens den sänder på på en kompis Hynda(Hyundai) nyckel... Ha scannern inställd på den frekvensen så kan man lyssna på den. Då då borde det väl gå att spela upp på samma frekvens och på så sätt larma av en bil...? Eller är jag ute o trampar tvåhjuligt nu..? isf vore det ju jävligt enkelt.... | |
|
Skönt att höra! Jag har funderat länge på det, först trodde jag det berodde på batterierna i min larmnyckel. Vad gör man åt det? Jag menar det kommer ju inte direkt att minska med trådlösa apparater i samhället, snart kan man väl inte använda sitt larm någonstans? |
|
|
Icho, det gick på de första radiokontrollerade larmen. Moderna larm har ett kodat och rullande krypteringssätt, som gör att de hela tiden byter "kod" efter varje av- och pålarmning. Dvs. det händer ingenting om du upprepar samma kod som du nyss har larmat av eller på med... Mc_fox, det sker ständiga översyner över vilka frekvensområden som skall användas till vad. Men generellt har du rätt, "radioföroreningarna" i luften ökar hela tiden... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.