AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.731

Tjuvens senaste trix.

Sida 1 av 2
Fick igår höra att de som inte kan skilja på ditt och mitt utvecklat en liten pryl som på väldigt kort tid sveper igenom mängder med frekvenser och på så sätt kan de öppna i princip vilken bil som helst, inte ens dubbla larm ger någon säkerhet. Efter att de tagit vad de vill ha, låser de bilen efter sig igen, och ägaren kan se i månen efter ersättning från försäkringen.

Någon som hört mer om detta?

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Det låter lite märkligt då dagens radiostyrda larm använder sig av en kodsignal, en elektronisk nyckel så att säga, för att styra larmet.
Det räcker alltså inte att bara ha rätt frekvens, man måste ha kodsignalen också.

Jag tror många larm ligger på i stort sett samma frekvens på sändarna, då det bara är på vissa band (frekvenser) som sådana sändare tillåts.

Däremot är det inga större problem att blockera en larmsändare med en starkare sändare för att hindra att låsa/låsa upp.

/ Anders W
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
De flesta moderna larm har scannerskydd, dvs de larmar om ngn sänder ett svep över många frekvenser.
Sen har de även rullande kod så det hjälper inte att lyssna av signalen.
Sen är det ju iof en lätt sak att koppla ur och förbi ett larm, men det är ju en annan sak.
Såg en BMW med original larm där tjuven borrat sig genom motorhuven för att komma åt signalhornet........
Vad gör man inte för att få köra BMW ;)
Håller med om tidigare att frekvensen brukar oftast vara samma men att koderna skiljer sig.
Det vanligaste är vid en sändning att den kod som skickas matchas mot koden i huvudcentralen. Därefter är den specifika koden körd, dvs förbrukad. För att kunna scanna av alla tillgängliga koder som finns idag så behöver man hålla på ett antal år (undantag: det finns alltid ngn "bingolottokärring" som vinner vid första försöket)
Tiden att scanna beror på dels antalet figurer i koden och vilken typ av kryptering som används.
De flesta larm har dock ej kryptering, av flera skäl.

Det som är gemensamt för alla larm och kodnycklar är att varje bil/larm har sin unika ID. Det här IDt kan bestå av både siffror och bokstäver. Till det här IDt kopplas sedan de koder som finns. Koderna kan variera i längd men mer 4 sifrror eller bokstäver behövs ej. Varför räcker 4?

Ponera att en kod består av 3 siffror då är antaler möjliga kombinationer 1000 och för 4 siffror 10 000. Lägger du dessutom in två bokstäver blir det: 28 upphöjt till 2 plus 10 upphöjt till 2 ger 280 upphöjt till 4 = 280 000 sätt det i kombination med att dessutom ha rätt ID så blir det lite och göra. Visst! med en dator går det lite fortare men för att försvåra det hela lite till så finns det ofta inbyggt att systemet hänger sig efter 3 felaktiga försök.

Det finns andra varianter som kör med dubbelverifiering dvs när du larmar av så skickas en kod till bilen som i sin tur returnerar en kod tillbaka till handenheten. De här koderna tillsammans har en gemensam kontrollsumma som returneras till bilens huvudenhet. Det här systemet är fullständigt (nästan) oknäckbart på plats, men givetvis om du kunde ta in bilen och laborera lite så kan du knäcka det. nackdelen med det här systemet är att det tar ett par milisekunder längre innan det reagerar och att elektroniken i handenheten är lite större än för vanliga handenheter, dock endast marginelt.

Det där med att scanna av koderna och ta sig in i bilen för att sedan gå därifrån utan att det märks är i princip helt uteslutet. Det påståendet är en "Urban legend".

Vill man ta sig in i bilen omärkt finns det andra sätt som jag hellre skulle satsa på i 1:a hand.

:)
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Detta låter märkligt
hoppas det inte stämmer det du skriver om fredrik..
AMET!

Det stämmer ej! Den här typen av rykten brukar florera med jämna mellanrum.

Jag är ingen hejare på larm, men tyckte det lät konstigt att det kunde vara så enkelt att knäcka ett modernt larm. 745an verkar dock ha bra koll på läget. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Jag var nog inte tydlig nog.

Det är absolut inte lätt att knäcka ett modernt larm även i bänk. Det går men som sagt att stå ute vid bilen på en parkering är en helt annan 5:a.

I princip helt omöjligt. Jag vill inte säga till 100% då det alltid finns en sannolikhet.

Boki
inte alla larm har såna där funktioner typ som cargard.
larmet har 1,000,000,000 koder som 1-0 kod vilket betyder att dem kan tillverka 1,000,000,000 larm utan att förväxla kod.
Varje gång man använder larmet så byts det personliga koden i mellan dem två som är på 1,000,000. kod vilket gör att det inte ska gå o kopiera.
Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
745an: har lärt mig en del om koder nu. Bra post!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
KOnstigt ändå att svindyra bilar försvinner från landet och då snackar vi om bilar som är värda 500 000kr+ eller???på nåt sätt måste det komma åt koderna för att knöcka bilen!

MvH Bmw 4-ever
peter78w
Det är enklare att knäcka larmet än koden.

Henrik
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Jag har dock sett hur en kille skulle larma av sin egen bil med sin sändare och i samma ögonblick han gjorde det så avlarmades och öppnades även bilen precis bredvid. Det ni!!!
Kom sen o snacka om miljarders koder hit o dit eller?

Men det är kanske inte samma sak?
mackan325
Tror inte någon är särskilt intresserad av att sno min 518, men den har i vart fall har den BMW's originallarm med IR fjärr. Hur kodas en sådan signal, kan man i praktiken öppna bilen med en programmerbar tv fjärr?
Mackan. SVAR:NEJ.

He rik (och delvis peter78w). Korrekt. Hela saken handlade om koder från början. Larmet som system däremot är enklare att manipulera. Populära hjälpmedel är magneter, kolsyra/flytande kväve och svavelsyra.

peter78w: många av bilarna som stjäls görs med orginalsändare och nycklar.

Man får inte glömma bort (återigen) att knäcka koderna är oerhört svårt men att fimpa larmet är lätt. Stjäla bilen är svårare och få igång den är i analogi med koderna då koderna många gånger är inblandad i starspärren också.

Boki
du behöver inte knäcka koden går bra o bärga hela bilen.
518i slow mobil
har för mig att när jag gick larmkurs så förklarade de när cargard testade sian larm så tog utrustningen upp ett helt rum(normalstort) och en vecka ca för att fixa upp bilen... Så att sitta på en parkering e nog lite jobbigt... men att knäcka bort ett larm e sm sagt relativt enkelt...

E28, REAL power for REAL men!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
När en polare till mig skulle larma sin bil så gick paniklarmet på en annan bil tvärs över gatan..sen när han var på väg in så kom han på att han hade glömt nåt i bilen så då larmade han av sin egen bil igen då gick larmet på den andra bilen igen =)

----
Länk
Boki:
Det är klart att man kan bärga bort en bil med larm, men jag tror nog iallafall dom flesta som har en riktigt exklusiv bil har en nivåsensor till larmet. Då går larmet så fort man höjer bilen. T.ex med domkraft, eller att flytta upp bilen på en släpkärra.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Lite off topic men kul onödigt vetande:

Larmen som sitter i FN-polisernas bilar i Kosovo kan fås att larma om man kör upp i närheten och trycker in sändknappen på radio 180:an.

-Livet är orättvist och det skall övas!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.