|
|
|
|---|---|
|
VAr & test körde en gamal bmw 528 års 84 igår...Gick väldigt bra faktiskt! Men det lät nåt ibland..FAst slutade när jag gasade till. HAn sa att det var servo pumen som hade för lite olja ?` Sen så klonkade det nånstans när man växlade ibland..HAn sa nåt om några bussningar där bak som är kassa ? Annars var den rost fri & så.... MEn jag frågade hur avgasreningen var på bilen...HAn sa ha bara 10 liter i tanken när du besiktar..Sen häl i k-sprit... Måste man göra sånt? kan man inte fixa det på nåt sätt ? | |
|
Är bilen på väg till besiktningen nu eller? En normalt skött o fräsch M30 motor har väldigt sällan problem med avgasreningen. Att hälla i K-sprit i förebyggande är helt onödigt (i en fräsch/rättjusterad motor)enligt min erf. Att det gnisslar till vid start KAN ju oxå bara vara en lite för "slack" rem till servon eller generatorn..Eller att generatorns lager börjar att ge upp(märks oftast vid start om så är fallet, brukar "tystna" sen). Men en till fundering man får är varför servopumpen HAR för lite olja;KAN vara så att själva pumpen läcker olja o måste ev. bytas?! Klonkningarna i bakaxelregionen kan vara dåliga silentblock,kostar cirkus 1500/sida med arbete(finns då två m.a.o). Standardfel annars på en M30 är kamaxelslitage...Du har väl kollat detta? Mvh Janne. |
|
|
Kan man inte göra det med silentbloxken själv ? Måste de vara frecha inför besiktningen? |
|
|
Allt går att göra själv...Ett silentblock kostar väl ca 300kr. Och faktiskt så är det en pkt som besiktninggrabbarna :) kollar för det mesta. Mvh Janne. |
|
rsarits |
Om du måste ha K-sprit för att klara avgaskravet på en 84 så är den slut, jag har en 84 som gått 30000+ och den har inga problem. Även fast kammen är ganska dålig. Vad gäller silentblocken så kan du kolla mitt mektips här på BMWpower, har för mig att jag gav 220:-/st Micke |
rsarits |
Om du måste ha K-sprit för att klara avgaskravet på en 84 så är den slut, jag har en 84 som gått 30000+ och den har inga problem. Även fast kammen är ganska dålig. Vad gäller silentblocken så kan du kolla mitt mektips här på BMWpower, har för mig att jag gav 220:-/st Micke |
|
AJ faan...Den ryker lite fast väldans lite...KAn ju kanske vara avgasystemet som är lite dåligt också? ..Ingen som bor nära linköping som kan hjälpa mig lite =)?? Det är rost fri..& fin skick förövrigt...HAn vill ha 7000 för den.. Bra pris ?? ! |
|
|
Den naturliga följdfrågan :) :Ryker svart?,vitt?,blått? Avgassystemets skick spelar inte någon roll ang röken iaf. Däremot så får du en tvåa på bes.+ att dem då inte gör en avgasemissionskoll förrän du fixat systemet. Svart rök brukar innebära feljusterad och eller def insprutning på motorn. Ymnig Vit rök KAN vara en def topp/packning,men i normala fall ryker det nu så när det är kallt ute. Blårök tenderar att avslöja vissa motordefekter såsom slitna kolvringar,ev fel på insprutningen kan oxå vara en orsak där... Beror på NÄR denna rök uppenbarar sig,vid uppsläppt gas efter en fullgasattack ;) o därefter drar du på igen om det då blir en puff blårök så brukar det vara ventiltätningarna som behöver bytas. Dock ingen större fara för en omedelbar åtgärd i såna fall.. Kolvringsdefekter t.ex har den effekten att du har blårök hela tiden(i princip)INGET bra.Sök nytt objekt. Mvh Janne. |
|
| rsarits vadå slut om man måste hälla i K-sprit?? utveckla gärna. | |
rsarits |
Om du har för hög CO-halt på en insprutningsmotor så är någonting trasigt i insprutningssystemet. Om bilen drar väldigt mycket bensin så kan t.ex kallstarten vara igång hela tiden, men det är som sagt om den drar väldigt mycket bensin. Min 528 -84 drar i snitt 1,05-1,1L/mil blandad körning, den har gåt över 30000mil. Ett annat "fel" som orsakar hög CO är naturligtvis CO justeringen på lunftmängdmätaren, om den är feljusterad så har du ett enkelt fel att åtgärda, bara att skruva. På min 518 stog CO-skruven helt i botten när jag köpte bilen, då drog den 0,95L/mil och hade CO på 7,5. Efter justering så drar den 0,8-0,85L/mil och CO stannade på 0,1. Den har gått 25000mil. Om bilen trots normal förbrukning och rätt justerad COskruv ändå har högt CO, så är något dyrare eller besvärligare trasigt. Kan vara luftmängdmätare, styrbox, topppackning, kolvringar mm mm Micke |
|
TAck så mycke för alla svar! Det luktar lite avgaser om den när man står bakom den & "luktar" även att den är varm..MEn det kanske beror lite på det satans kalla vädret? Ska man våga köpa en sån där? för den är rost fri annars & hel & fin invändigt.. |
|
|
Klart du ska köpa! Har själv en fin 84a 528i, och det är hur kul som helst att köra bil nuförtiden. För 7000:- kan man inte få roligare det lovar jag. Och delarna är ju otroligt billiga, den är väldigt lättmekad, går som ett skott, ja köp för tusan! :-) Jag köpte min för 15000:-, gått 31000 mil. Litet för mycket kanske, men fy vad jag trivs med bilen! |
|
E28:an |
Lindström kolla bara vad dom tar för den i försäkring 19 år är ingen bra ålder för att försäkra en 528i ,dom som är billigast är Länsförsäkringar kolla med dom. Ta vara på dagen =åk BMW Mvh Thomas |
|
hehe..Köpte bilen idag...Går som ett skott!! Ska bara låta en mekaniker byta silence blocken eller vad det heter där bak.. Annars är den i Prima skick..Inga bucklor..repor..Rost...YEs!! kostade med trafikförsäkring på mamma 1800 hel år =) YEs! Bara bra! |
|
|
Jamen om bilen är rejält trimmad så ökar väl avgasvärderna ?! /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.