AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
296

Bmw:n gillade inte att åka snöväg

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tänkte bara dela med mig av vad som hände när jag var upp till Åre under nyår.
Vi var två bilar som åkte och den andra bilen låg på ditvägen före mig. Det var kallt (ca -25 grader) men det i sig var väl inga problem direkt. Efter lite mer än halva vägen tyckte jag mig känna att bilen blev lite trött. Konstigt tänkte jag, kanske inbillar mig. Måste ända testa lite, låg i 110 och tryckte fullt och döm om min förvåning när bilj-veln nätt och jämt orkade dra upp till 130! Då slog det mig, vi hade åkt en hel del på en mer eller mindre oplogad väg med en del snörök som följd. Stannade, ryckte loss luftburken och mycket riktigt. Hela burken fylld med snö! Efter lite rensning och duktigt frusna fingrar så drog den ordentligt igen. Man blev ju lite orolig ett tag. För övrigt gick bilen fint och startade utan några som helst problem under nyårsfirandet, trots en temperatur på ibland under -30 grader...
Ni som åker mycket vinterväg, brukar ni råka ut för samma öde eller gör ni något i förebyggande syfte?

Länk
Hoppsan! Näe, jag har aldrig varit med om det eller hört någon som råkat ut för det. Jag kör väldigt mycket vinterväg och det enda jag skulle vilja ändra ha är 1. högre markfrigång 2. 4-hjulsdrift. Någon som vill byta sin 330xi :-D ??

Startar lika lätt som en sommardag trots -30 C.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Inga problem än... 540 går som en klocka... men jag var med om en sak i helgen som jag inte visste om. Eletroniken i bilarna är ju rätt så känsliga... så om man har mindre än 12,5 volt i batteriet så startar inte bilen. Så när det var -16 C i helgen så satt min tjej och kollade på tv... och det tog för mycket ström... så bilen gick inte i gång... så det var bara fram med kablarna... ingen fara alltså... men det kan ju vara bra att veta.
Hehe, det var därför jag tog bort ColdAirIntake till vintern...:-)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Har aldrig råkat ut för detta under körning.
Har däremot har råkat ut att luftfiltret frös på förra 325E30. Detta beroende på att det låg drygt 2 dm pudersnö på infarten (300 m lång) när kom hem en natt. (Man ser ganska dåligt då spoilern plogar upp all snö på huven och rutan. ;)) Dagen efter startade bilen för omedelbart dö, ryckte lös luftburken och tog luftfiltret gick då som en klocka. Lösning gick i garaget och blåste rent filtret med tryckluft.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.