AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.557

100W-lampor helljus E46

Sida 1 av 2
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Någon som vet om det blir för varmt med 100W-lampor på helljuset på en E46:a?

OO=00=OO
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
På min gammla 325:a E36 så gick det bra att ha 100w till helljusen.
Var till och med isär med insattsen och kollade efter ca 2 månader att allt stod rätt till.
Nu skiljer det säkert en hel del mellan E36 och E46, men på E36:an går det i alla fall bra.

MVH

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Hur stor är skillnaden? Blir det mycket bättre ljus om man har 100W ??

Mvh
Patrik 325i -92
STi
Någon mer som testat detta? Själv skulle jag aldrig testa då jag kör med xenon. Men kul och veta mo det funkar? Och om det är stor skillnad
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På E36 är det ju riktiga glas, E46 har ju plast. Tveksamt om E46 "glasen" håller för 100w i längden.

______

Foto Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Jag köpte 70w 5000K xenon-kit för helljusen till min. Tror de skulle motsvara 24% mer värme än tradionella halogen (55w) men de är ett jävla drag i dem.

Tänk på att original ledningar och relän osv är anpassat till 55W lampa.
Kanske det håller men om det lyser som förväntat är en annan femma. Spänningsfallet bli x2 över kablar och reläkontakter så ljusvinsten med 100W lampor kanske blir minimal eller +/- noll.
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Spänningsfallet i ledningarna är mer en teoretisk fråga och originalreläerna klarar nog att tända länge,länge.
Dock är jag tveksam till att byta till 100w om du inte har dom hemma redan...
Känns lite -80tal!?
Om du ännu inte skaffat dem så köp istället ett billigt Xenon-kitt.
Jag har själv inte konverterat(ännu)men det verkar vara det enda raka!

"Spänningsfallet i ledningarna är mer en teoretisk fråga"

Eh, tobson vill du vara så vänlig och utveckla ditt resonemang.
Menar du att teori och praktik inte går hand i hand? Om inte så får man lära sig mer teori och praktik tills det stämmer.

mvh/ Anders
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Ehh...
Precis som jag skriver! Uppfattar man att ljuset blir starkare och får en längre och bättre ljusbild så har man ju nått önskad effekt,eller iaf bättre än innan...

Jag är elektriker även om jag just nu jobbar inom bergförstärkning så jag kan nog den teoretiska biten rätt bra. Likström och spänningsfall är annars ingen lyckad kombination men,men funkar det så funkar det,eller hur?

Du resonerar lite som: "Får man ström genom kroppen så kan man dö".
Jag är mer som: "Man kan klara att få stret i sig och klara sig helskinnad".

Teori och praktik går inte alltid hand i hand.Punkt.

tobson,
Stämmer inte teorin med praktiken har man haft fel teori. ;-)
Visst, det är ett gammalt talesätt att teorin sällan stämmer med praktiken......

Om du vill kan vi ta en privat diskussion och diskutera våra preferenser. Jag vill inte ta det här då det inte tillför denna diskussion något.

Mitt förslag till Matskoolio är att behålla orginaleffekten och att satsa på lampor av hög kvalitet. Kontrollera spänningen ute vid lampan att den är minst 13,2V eller mer.

mvh/ Anders
Ma
280
Magnus Karlsson
13,2V ute vid lampkontakten tror jag inte man har va?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns inga reläer eller säkringar utan det är ljusmodulens transistorer som tar hela smällen och den lär inte hålla så länge med den överbelastningen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Billampor brukar vara designade för 13,2V. Droppet från generatorns ca 14V är i ledningar och kontakter.

Edit: Ja där kom hasso med nyttig info. Än mer riskabelt blir så klart det med större lampor om det är (knapert dimensionerade) halvledare som switchar glödtrådarna.

mvh/ Anders
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
AKN...Vill inte gärna ta det mer privat än så här då jag är lyckligt gift och har två barn.
När det gäller den teoretiska biten så kan man väl ändå säga att med en glödlampa av känt fabrikat(nu väljer jag bort Biltema förengångskull) så har vi värdena ganska klara för oss,eller hur?Annars kan vi mäta oss till det.
Det vi inte vet är resistansen på kablage mm.Vi vet inte heller vad ljusmodulen klarar(Hasso)Ganska galet att blanda in teorin då, eller?
Själv väljer jag bort 100w då jag tror att värmeutvecklingen skadar reflektorn.Men det vet jag ju inte så jag blandar inte in teorier heller....

Det är lätt att verifiera resistansen mellan två punkter med ohms lag om vi vet spänningsfall och strömstyrka. R=U/I. Verklighetens data blir nyttig input till fortsatt teoretiskt resonemang.

mvh/ Anders
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Själv har jag alltid som tumregel att spänningen över strålkastarglödlampan inte får vara mer än 0,3 till absolut max 0,5 volt lägre än spänningen över batteriet.

Detta innebär att jag ofta får förstärka elsystemet till strålkastarna med extra relä(er) och/eller grövre kablar.

Skälet är att ljusutbytet försämras dramatiskt även vid små spänningsfall.
I runda slängar får man 30% sämre ljus med bara 1 volts spänningsfall.
Och jag kan garantera att många av er som inte gjort något åt spänningsfallet har bortåt 1 volts spänningsfall till åtminstone en strålkastare. Speciellt om bilen är 4-5 år gammal eller mer.

Sedan har jag också sett att moderna bilar ofta har mer optimerade kabelareor (=klenare) än äldre bilar. Att sätta en 100-wattslampa i strålkastaren på en sådan bil kan i värsta fall innebära sämre ljus och mer problem. Speciellt om om det är mycket plast runt glödlampan.

Tex på min SAAB 9-3 med plastreflektorer har jag värmeproblem redan med originalglödlampor.
Mina gamla BMW-bilar med plåtreflektorer och glas-"glas" klarar dock värmen från 100-wattslampor. I alla fall så länge fartvinden kyler strålkastaren Däremot har jag märkt att i ogynnsamma fall kan glaset spricka. Tex om glaset blivit väldigt varmt och sedan får vattenstänk på sig.

Per L
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Iom att det numera finns Philips premium plus 30% o vision 50% så är behovet av 100watts lampor mindre då dessa Philipslampor är betydligt bättre än de som sitter standard.
Ljusmodulen klarar mycket lite överbelastning, flertalet haverier på E39 tex före 09/98 samt, jag konstaterad att vissa billiga xenonballaster inte klaras av heller om startströmmen är för hög.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
280
Magnus Karlsson
>Hasso

Menar du att mn ljusmodul ligger i farozonen när jag har xenon-konverterat mitt helljus på min 328 -00?
OM jag inte minns helt fel låg spänningen runt 9-10 volt på mina helljus lampkontakter. Hur ska jag göra för att få upp mer kräm i dem isf?

Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Angående 100w i helljuset igen då..

Jag tittade på detta på min E46 eftersom jag tycker helljuset lämnat en del övrigt att önska.
Det som fick mig att avstå var framförallt..
1. Plastglas, plastreflektor - Klarar inte alls den värmemängd som vanliga glas gjorde en gång i tiden.
2. Smala kablar och svårt/omöjligt att montera in förstärkning eftersom att check-controllen förmodligen blivit galen.

Jag valde istället OSRAM +50% lampor på helljuset och OSRAM Nightbreaker på halvljuset. Det jag tyckte gjorde mest skillnad var faktiskt en korrekt justering av ljusbilden. Mina reflektorer stog för lågt och för mycket till höger för att ge bra belysning. Nu är de precis rätt och jag får ljuskäglan där jag vill ha den, vilket ger bra belysning.

Visst... xenonkonvertering eller 100w lampor ger ju givetvis bra lumen ut ur reflektorn, men om ljuset inte hamnar där du vill ha det så är det ju lönlöst att uppgradera. Mitt tips blir istället att noggrant kolla och justera var ljuset hamnar.. Då skall du se att dina lampor ger bra ljus, faktiskt väldigt bra med lite bra kvalitetslampor.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
to
255
tobson
F11 520d Touring 2011
Mustang GT 1998 5900 mil
Clean & stylad 245-86
Suzuki X-90 A-Traktor
MB 220d AMG 2012
Ljusmodulen pajjar inte och om den ändå gör det så skulle den gjort det iaf med H7! Sådeså!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.