AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
407

Turbo i M3 e36

Visa användare
401
seastream
118d -08
Nån som har några bilder på nåt sånt bygge, så man ser rör och oljeanslutningar. Nån som åker m turbo o vet hur mkt man behöver kompsänka för att ladda runt 0,5?

seastream
Om du bara ska ladda 0,5 så behöver du inte sänka kompet mer en att gröpa ur toppen, men säkrast ärr att köra med smidda lågkomps kolvar.

sök på forumet för mer info

Länk

Hur mkt extra ger 0.5 ungefär?

har gått i turbotankar själv nämligen.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Nästan 150 hästar skulle jag gissa vid 0.5 bar.
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Flåklypa: 150 hästar vid 0,5 bar är väl lite till att ta i? Jag skulle gissa på runt 60-70 hästar till + en riktigt stabil vridmomentskurva.. (om det håller)
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Man brukar väl ha som riktmärke att effekten ökar med 10% för varje 0.1 bar du laddar, alltså borde 0.5 bar öka effekten med 50% vilket blir ca 150 hk på en m3:a. Eller är jag helt ute o cyklar?

Har själv gått i turbotankar men det faller nog på ekonomin, om nu inte en oväntad inkomst modell större dyker upp. Jag gissar på att det kostar mellan 50-100 000 att turbokonvertera.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Ja de e ju inte gratis att konvertera plus att man får de jobbigt med besiktning och eventuellt försäkring =(
De såldes ju en M3 turbo med 450 hk i 4Sale för ett tag sen. 185 000:- har ja för mig att den såldes för (en 3.0).
Va borta första dan annonsen kom ut iallafall =) eller =( kanske...

Personligen skulle ja hellre köpa en kompressorsats dock.

mvh larsson
JN och dlarsson : Mjae har man nån man känner som är duktig och redan van att turbokonvertera BMW´s så blir det nog inte så rysligt blodigt.

Själv är jag eg inte ute efter 150-200hk mer för att tex köra strip utan mer för mitt eget egos skull, samt att det vore mkt kul att ha en turbo i både för vridet och det brutala accet.

Visst jag skkulle oxo hellre ha en kompressorsats, men vart får man tag i en och vem kan montera och mappa grejerna åt en ?

Och snackar vi kompressor lär jag hålla med JN lite, jag har nyss köpt ganska stor villa och skiter tyvärr inte pengar :)

//cruZZe
cruZZe: Ess tuning gör ju arbetet åt dig, här är prislistan för olika BMW-modeller inkl M3 3.0:

Länk

Det är klart att det skulle bli något billigare om man köper delarna själv och monterar men då gäller det ju som sagt att jobbet blir bra utfört.

Jens
cruzze: ja priset behöver ju inte bli så högt om man kan fixa mycket själv. Det sa ja inget om i min post heller men gratis blir de ju aldrig =)

Angående ess så har ja förstått att de inte fått kompressotkitet till M3 att fungera som det ska än.
Annars finns www.g-power.de och www.racemarque.com tyvärr så ligger de ju inte i Sverige och det kostar ju några slantar.

Helst skulle ja vilja ha en M3 med 450-500 hk utan överladdning men om ja måste överladda så känns kompressor roligare så man slipper laggen från turbo å så...

mvh larsson
MrMarsupilami : Som jag fattat det har ESS inget kompressorkit för E36M3 till den svenska (europeiska?) marknaden utan enbart till amerikanska.

//cruZZe
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
cruZZe: Enbart till de amerikanska verisionerna av motorerna tror jag det är. 93-95 var det inte samma motor vet jag säkert iallafall. Det var väl den där uppborrade 325-motorn i en tunad 325:a som kallades M3 därborta?

"-Vad är det som låter så mycket?", min kära mor som studerade bilen på tomgång =)
Hur funkar det med besiktningen efter en ESS trimmning?

/Johan
[CUL8ER]
KOlla med Asken, han borde ha koll på det.

//cruZZe
Fr
251
FredrikOlsson
M3 E46 2001 Phoenixgelb
I USA är E36 M3 mest en trimmad 325/328, inte i närheten av våra fina bilar.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.